fbpx

McLaren MP4-25 yang pernah dipandu Lewis Hamilton terjual pada harga RM28 juta!

mclaren mp4-25a lewis hamilton 01

SEBUAH McLaren MP4-25A yang pernah dipandu Lewis Hamilton untuk memenangi Grand Prix Turki 2010 telah terjual pada harga USD6.6 juta (kira-kira RM27.88 juta). Jualan itu dibuat dalam satu acara lelongan khas di Grand Prix Britain hujung minggu lepas.

Ini merupakan kali pertama sebuah jentera F1 dipandu Lewis Hamilton ditawarkan kepada untuk jualan awam.

Chassis No. 01 itu bukan sahaja membantu pelumba Britain itu memenangi GP Turki 2010, tetapi juga menduduki tempat kedua di GP China pada tahun sama. Jentera itu juga dipandu Jenson Button yang menduduki tempat ketiga dalam perlumbaan penutup musim 2010 di Abu Dhabi.

MP4-25A kini menjadi jentera F1 kedua termahal pernah dijual di acara lelongan, di belakang Ferrari F2001 yang pernah dipandu Michael Schumacher. Jentera itu terjual pada harga USD5.7 juta (kira-kira RM31.68 juta) pada 2017.

“Bukan selalu kereta seistimewa ini hadir ke dalam pasaran, dari mula lagi kami tahu ia membawakan satu peluang yang tidak mungkin berulang,” kata Shelby Myers, ketua bahagian jualan peribadi di RM Sotheby’s.

“Pencapaian Lewis Hamilton dalam sukan itu sangat menakjubkan dan tidak akan dapat ditandingi, jadi kereta yang pernah dipandunya pasti menjadi rebutan.”

Tambahnya, “Kami berbesar hati jentera hebat ini mendapat pemilik baharu dan kami harap dapat melihatnya di litar lagi nanti.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved