fbpx

Harley-Davidson Sportster S jentera kruiser terbaharu dengan 121hp dan 125Nm

2021 Sportster S – Scotland Photo Shoot
2021 Sportster S - Scotland Photo Shoot

DIPERKENALKAN buat kali pertama pada 1957, Sportster merupakan model yang paling lama dihasilkan oleh Harley-Davidson.

Namanya juga cukup sinonim dengan pengeluar motosikal yang berasal dari Milwaukee itu, terutamanya bagi mereka yang baru ingin berjinak dalam dunia motosikal kustom.

Kini, barisan Sportster telah mendapat model serba baharu yang dikenali sebagai Sportster S.

Tidak seperti model terdahulu yang dikuasakan oleh enjin V-berkembar ‘Evolution’, jentera ini tampil dengan enjin 1250 Revolution Max baharu seperti yang digunakan pada model Pan America.

Foto oleh Harley Davidson

Kuasa dan Enjin

Dilengkapi dengan teknologi penyejukan cecair dan Variable Valve Timing (VVT), enjin 1,250 cc berkenaan mampu menghasilkan kuasa sebanyak 121 hp dan 125 Nm tork, dengan rev maksimum mencecah 9,500 rpm.

Ia digandingkan dengan transmisi enam kelajuan yang dilengkapi dengan klac slipper.

Angka tersebut sedikit lebih rendah jika dibandingkan dengan Pan America namun enjin Sportster S didatangkan dengan beberapa penambahbaikan bagi mendapatkan hamburan tork yang lebih tinggi pada julat pertengahan.

Ini termasuk saiz injap dan port yang lebih kecil, bentuk kebuk pembakaran yang berbeza serta piston baharu.

Selain modifikasi berkenaan, enjin tersebut juga dipasang terus pada kerangka hadapan, tengah dan belakang, sekaligus menjadikan ia sebahagian daripada elemen struktur casis.

Cara ini bukan sahaja dapat mengurangkan berat keseluruhan motosikal, malah menjadikan casis lebih tegar dan pengendalian lebih mantap.

Kerangka tersebut dipadankan dengan sistem suspensi boleh laras yang terdiri daripada fork terbalik bersaiz 43 mm pada bahagian hadapan dan penyerap hentak dengan tabung Showa Piggyback pada bahagian belakang.

Sementara itu, rim pula diperbuat daripada aluminium tuangan dan tayar yang digunakan adalah Dunlop GT503.

Bagi memastikan ia mempunyai kuasa membrek yang secukupnya, Harley-Davidson menggunakan angkup Brembo monobloc empat piston dan cakera 320 mm di hadapan, dan angkup Brembo dua piston dan cakera 260 mm di belakang.

Walaupun sebelum ini Sportster dilihat agak konvensional dari segi teknologi, kelengkapan elektronik yang ada pada model terbaharu ini boleh dikatakan cukup serba-serbi.

5 Mod Tunggangan

Antara yang disertakan adalah lima mod tunggangan (Sport, Road, Rain dan dua mod kustom), Traction Control, ABS, sistem pemantau tekanan tayar (TPMS), paparan TFT berukuran empat inci dengan fungsi Bluetooth serta port USB-C untuk pengecasan telefon.

Di Amerika Syarikat, Sportster S dijual pada harga bermula dari $14,999 (kira-kira RM63,300).

Ia boleh didapati dalam tiga warna iaitu Vivid Black, Stoned Wash White Pearl dan Midnight Crimson.

Sudah tentu, pelanggan boleh mendapatkan pelbagai aksesori rasmi Harley-Davidson seperti pelana solo, cermin penghadang angin kompak yang boleh dicabut, tail bag dan pelbagai lagi.

Kredit oleh Harley Davidson
Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved