fbpx

Rusia dedah jet pejuang stealth terbaharu Sukhoi-75 Checkmate

su-75 checkmate 03

RUSIA secara rasmi telah mendedahkan Sukhoi Checkmate, sebuah jet pejuang generasi kelima yang direka untuk menyokong Su-57. Ia juga akan ditawarkan untuk pasaran antarabangsa.

Prototaip pesawat itu dipersembahkan kepada umum dalam satu majlis semasa hari pembukaan pertunjukan udara MAKS 2021, semalam.

Su-75 Checkmate. Gambar: REUTERS

Menurut Sukhoi, pesawat itu telah sedia untuk ujian, bermakna pengeluaran juga akan bermula tidak lama lagi. Media Rusia melaporkan bahawa ujian pertama akan dibuat pada 2023, manakala penghantaran bermula 2026.

Checkmate ialah pesawat pejuang supersonik berenjin-tunggal generasi kelima yang mempunyai ciri stealth (halimunan), ruang senjata dalaman, serta berkeupayaan berlepas dari landasan pendek.

Kelajuan maksima ialah Mach 1.8, mempunyai jarak operasi 2,800km, serta kapasiti beban 7,400kg.

Pengeluarnya juga mendakwa jet pejuang ini dilengkapi sistem AI (artificial intelligence) maju yang bertindak sebagai “co-pilot” atau pembantu juruterbang. Ia juga boleh dibangunkan menjadi versi berbeza seperti dua tempat duduk atau tanpa juruterbang, bergantung kepada kehendak pelanggan.

Jet ini berkemungkinan dikuasai oleh enjin Izdelye 30 iaitu unit turbofan yang kini sedang dibangunkan oleh Saturn, anak syarikat United Engine Corporation (UEC) Rusia.

Strategi ‘menghantar’ pesawat pejuang lebih berat dengan jumlah lebih kecil dan disokong oleh pesawat berbeza yang lebih ringan menjadi kebiasaan dalam generasi sebelum ini.

F-15. Gambar: Wikipeda

Tentera Soviet mengatur Sukhoi-27 yang disokong oleh MiG-29 manakala Tentera Udara Amerika Syarikat mengatur McDonnel Douglas F-15 yang dibantu General Dynamics F-16 dalam strategi serupa.

F-22 Raptor. Gambar: Lockheed Martin

Pesawat pejuang generasi kelima terbaharu juga mengikuti aturan sama; Lockheed Martin F-35 Lightning II enjin-tunggal menyokong F-22 Raptor, yang biasanya dibandingkan dengan Sukhoi-57.

Menurut Slyusar, jet stealth ini dijangka dibeli oleh tentera udara Asia, Timur Tengah, Afrika, Eropah dan Amerika Latin yang mahu alternatif kepada pesawat generasi kelima satu-enjin sedia ada.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved