fbpx

Ford daftar nama Skyline di AS, kenapa pula ni?

A Ford logo is seen during preparations for the 2014 LA Auto Show in Los Angeles
Gambar oleh: Malay Mail

CAKAP sahaja nama Skyline, pasti 110% dari anda akan terbayang jentera prestasi ikonik dari Nissan. Tapi nampaknya perkara ini mungkin berubah kerana Ford juga mahu dikaitkan dengan nama Skyline.

Dilaporkan oleh Motor Authority, Ford Motor Company telah memohon untuk menggunakan nama Skyline kepada US Patent and Trademark Office, bertarikh 12 Julai 2021.

Jadi apa yang sedang berlaku di sini? Sama seperti anda, kami juga tidak pasti apa signifikannya nama Skyline kepada pengeluar Amerika Syarikat (AS) itu. Dah tak ada nama lain nak guna?

Menurut tanda niaga itu (bernombor siri 90823372), nama itu difailkan di bawah Goods and Services, khas untuk “kenderaan darat, iaitu SUV, trak, dan automobile.” Adakah ia akan digunakan pada kenderaan produksi, masih menjadi tanda tanya.

Menambah kepada kekeliruan ialah hakikat bahawa Ford tidak pernah menggunakan nama Skyline sebelum ini. Mereka cuma pernah gunakan nama Skyliner beberapa kali pada 1950-an, khasnya untuk Crestline, Fairlane Crown Victoria, Fairlane 500, dan Galaxie.

Kali terakhir nama Skyliner digunakan ialah pada 2015 iaitu untuk kenderaan konsep berasaskan Ford Transit.

Nissan pula telang menggunakan nama Skyline di Jepun, yang mewakili sedan prestasi yang kemudiannya menjadi Nissan GT-R. Model Skyline dijual di AS dan beberapa pasaran lain sebagai Infiniti Q50.

Dengan itu, apa pun perancangan Ford ini, pasti menarik perhatian pengikut industri automotif. Kami akan laporkan sebarang perkembangan isu ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved