fbpx

Dilarang rentas negeri guna permit MITI hingga Rabu ini

Foto hiasan ihsan Malay Mail
Foto hiasan ihsan Malay Mail

POLIS Diraja Malaysia (PDRM) melarang sebarang pergerakan rentas negeri menggunakan permit dikeluarkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) hingga Rabu ini.

Bagaimanapun, larangan itu tidak terpakai untuk urusan kecemasan dengan kebenaran polis serta urusan kesihatan termasuk vaksinasi.

Polis mengetatkan kawalan sekatan jalan raya bersempena pelaksanaan total lockdown
Polis mengetatkan kawalan sekatan jalan raya bersempena pelaksanaan total lockdown.

Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, larangan itu dibuat bagi mengelak mereka yang menyalahgunakan permit MITI untuk merentas negeri bagi tujuan pulang ke kampung menyambut Aidiladha esok.

Katanya, “Ini berikutan PDRM mengesan peningkatan bilangan kenderaan di lebuh raya untuk tempoh dua hari kebelakangan ini. Justeru, semua sekatan jalan raya di sempadan negeri diarah meningkatkan penguatkuasaan.

“Semua sekatan jalan raya di sempadan negeri diarahkan supaya tidak menerima dokumen MITI sebagai kelulusan pergerakan yang sah bagi tempoh bermula hari ini hingga 21 Julai ini (Rabu) bagi pergerakan merentas negeri,” tambahnya.

Tegas Acryl lagi, mana-mana pihak yang didapati melanggar larangan ini akan diambil tindakan tegas tanpa kompromi.

“Masyarakat dinasihat untuk terus bersama memainkan peranan dalam melandaikan lengkuk jangkitan wabak Covid-19.”

Terdahulu, polis Kelantan pada Jumaat lepas mengesan peningkatan kira-kira lima peratus jumlah kenderaan dari negeri-negeri utara tanah air yang memasuki negeri itu walaupun kerajaan masih mengenakan tindakan larangan rentas negeri.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved