fbpx

Sayang betul! Kia Stinger bakal berkubur?

kia stinger thumb

JIKA anda berkira-kira untuk menyambar Kia Stinger, baik berbuat demikian cepat. Ini kerana tiada khabar mengenai Stinger generasi akan datang, mungkin kerana jualannya yang agak ‘suam-suam kuku’.

Menurut laporan media antarabangsa, jangka hayat Stinger mungkin berakhir pada musim bunga tahun depan. Kia telah mendedahkan pelan produksi untuk kilang pengeluarannya di Korea Selatan pada 16 Julai lepas.

Stinger dipasang di kilang itu yang terletak di Sohari Plant, Gwangmyeong, tetapi menurut Korean Car Blog, kilang itu akan diubah untuk persediaan mengeluarkan kenderaan elektrik secara besar-besaran, terutamanya Carnival hibrid.

Ubah suai dan rombakan kilang itu akan bermula awal tahun depan, dan pengeluaran Stinger dijangka berakhir pada separuh masa kedua 2022.

Walaubagaimanapun, Kia ada melancarkan Stinger facelift pada Ogos tahun lepas yang kemudiannya diperkenalkan di pasaran-pasaran eksport awal tahun ini. Jika sedan sports rear-wheel drive ini tidak dihentikan pun, kemungkinan jumlah pengeluarannya akan dikurangkan.

Kia Stinger facelift ditawarkan dengan tiga pilihan enjin petrol, tambahan kepada dua pilihan sebelum ini.

  • 2.5-liter turbo Smartstream – 304hp @ 5,800rpm, 420Nm @ 1,650-4,000rpm (enjin baharu)
  • 3.3-liter turbo V6 T-GDi – 373hp @ 6,000rpm, 510Nm @ 1,300-4,500rpm
  • 2.0-liter Theta – 255hp @ 6,200rpm, 353Nm @ 1,400-4,000rpm

Kesemua enjin digandingkan dengan kotak gear automatik 8-kelajuan, dengan RWD atau AWD. Stinger turut dilengkapi dengan paparan infotainmen yang dikemaskini, sambungan Android Auto dan Apple CarPlay, serta Bluetooth.

Semasa dilancarkan di Malaysia pada 2018, Kia Stinger berharga RM240k hingga RM310k dan bersaing dengan sedan sports seperti Mercedes-AMG C43 4Matic.

Kami sejujurnya berharap Kia akan terus menawarkan Stinger kepada pasaran kerana ia satu model yang cukup sporti dan berbeza dari model-model lain jenama itu. Ia juga menerima pujian dari penguji-penguji yang telah memandunya.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved