fbpx

Polis Itali dapat Lamborghini Urus Performante sebagai peronda lebuh raya

Lamborghini Urus Performante polis Itali 01

KERJASAMA antara Automobili Lamborghini dan pasukan polis Itali kini diteruskan dengan kenderaan peronda lebuh raya baharu iaitu Urus Performante.

Buat pengetahuan anda, SUV berprestasi tinggi itu merupakan kereta Lamborghini keenam yang menyertai flit polis lebuh raya Itali sejak termeterainya kerjasama antara dua pihak itu pada 2004.

Urus Performante itu bakal memasuki perkhidmatan bermula tahun hadapan bersama dengan Huracan LP610-4 dan akan digunakan untuk tugasan-tugasan khas termasuk penghantaran segera organ dan plasma.

Jentera ini disiapkan oleh jurutera Lamborghini di Sant’Agata Bolognese mengikut spesifikasi polis. Livery direka oleh studio Lamborghini Centro Stile, menampilkan gabungan warna biru dan putih polis Itali, serta warna bendera Itali pada bahagian sisi dan tali pinggang keledar.

Selain itu, ia juga didatangkan dengan logo polis yang dibalut filem pantulan cahaya, bar lampu LED biru 360 darjah di atas bumbung dan siren elektrik dua nada.

Bahagian kokpit pula menampilkan kotak senjata, paparan boleh lipat dan kotak simpanan di dalam but untuk menyimpan alat defibrilator.

Lebih penting lagi, terdapat juga peti sejuk mudah alih untuk membawa organ serta paparan dan pengelog data untuk pemantauan suhu secara berterusan.

Urus Performante ini tidak akan mempunyai masalah untuk menggalas tugasnya dalam situasi kecemasan kerana ia dikuasakan oleh enjin 4.0 liter twin-turbo V8 yang menghasilkan 666 PS dan 850 Nm.

Dengan transmisi automatik lapan kelajuan, ia boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 3.3 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 306 km/j.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved