fbpx

Lamborghini Urus Performante – 666 PS, 0-100 km/j dalam 3.3 saat sahaja

Lamborghini Urus Performante 04

DIPERKENALKAN empat tahun yang lalu, Lamborghini Urus mungkin sedang mendominasi segmen SUV berprestasi tinggi mewah buat masa ini namun dengan kehadiran model-model seperti Aston Martin DBX 707 dan Ferrari Purosangue, pengeluar supercar dari Itali itu tidak lagi boleh berdiam diri.

Oleh itu, Lamborghini telah memperkenalkan versi yang lebih berkuasa dan ringan yang dikenali sebagai Urus Performante. Kemampuannya telah pun terbukti apabila ia mencatat rekod baharu dalam kategori SUV produksi dalam Pikes Peak International Hill Climb Road dengan catatan masa 10:32.064.

Apakah rahsia kehebatan jentera ini? Pertama sekali, enjin 4.0-liter twin-turbo V8 telah dinaik taraf bagi menghasilkan 666 PS pada 6,000 rpm, iaitu 16 PS lebih tinggi berbanding Urus standard. Jumlah tork kekal pada 850 Nm, namun pengagihannya ditambah baik dengan adanya differential baharu.

Dengan peningkatan kuasa ini, masa pecutan 0-100 km/j berjaya dipendekkan dari 3.6 saat kepada 3.3 saat, manakala pecutan 0-200 km/j pula berkurang dari 12.8 saat kepada 11.5 saat. Kelajuan maksimum meningkat sebanyak 1 km/j kepada 306 km/j.

Selain itu, Urus Performante juga telah mengalami pengurangan berat sebanyak 47 kg, sekaligus memberikannya nisbah kuasa-ke-berat yang terbaik dalam kelasnya. Ini dicapai menerusi penggunaan komponen-komponen gentian karbon dan juga sistem ekzos titanium keluaran Akrapovic.

Lamborghini turut mengemas kini casis SUV ini dengan menggunakan set spring keluli baharu yang membuatkan ia 20 mm lebih rendah, serta melebarkan jarak track sebanyak 16 mm. Ia didatangkan standard dengan rim berukuran 22 inci yang dibalut tayar Pirelli P Zero yang dibangunkan khusus. Pelanggan bagaimanapun boleh juga mendapatkan rim 23 inci.

Dari segi elektronik pula, sistem mod pemanduan Tamburo kini mempunyai mod baharu iaitu Rally yang ditala khusus untuk pemanduan di atas litar off-road dengan kecenderungan untuk oversteer.

 

Menurut Lamborghini, penyerahan pertama Urus Performante dijangka akan dilakukan pada akhir tahun ini. Harga bermula dari 218,487 euro (RM973,333).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved