fbpx

Kos operasi makin tinggi, Litar Antarabangsa Sepang mungkin akan naikkan kadar sewa

Litar Antarabangsa Sepang (SIC) menjadi antara venue terbaik bagi mana-mana penganjuran sukan permotoran dunia. - Foto ihsan SIC
Litar Antarabangsa Sepang (SIC) menjadi antara venue terbaik bagi mana-mana penganjuran sukan permotoran dunia. - Foto ihsan SIC

KADAR sewa Litar Antarabangsa Sepang (SIC) mungkin akan dinaikkan bagi menampung kenaikan kos operasi dan penyelenggaran yang telah mengurangkan margin keuntungan litar itu, lapor New Straits Times.

Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Azhan Shafriman mendedahkan bahawa kadar baharu bagi sewaan litar itu berkemungkinan akan berkuat kuasa mulai pertengahan tahun ini.

“Pasukan SIC masih membuat semakan secara keseluruhan tetapi paling awal mungkin menjelang pertengahan tahun atau suku ketiga tahun ini, jika tidak tahun depan,” kata beliau.

Perlumbaan terakhir F1 di Sepang pada 2017. Gambar oleh: The Independent

Tambah Shafriman lagi, sudah 10 tahun kadar sewa litar Sepang tidak disemak. Kadar semasa adalah RM55,000 sehari untuk hari minggu dan RM65,000 untuk hujung minggu.

“Kos kami telah meningkat dua atau tiga kali ganda dan kami tidak dapat bertahan dengan kadar semasa kerana margin kami sangat tipis. Ini termasuk kos seperti logistik untuk membawa peralatan masuk dan keluar dari trek, kos pembersihan dan juga landskap.

“Kami berterima kasih kepada pelanggan sedia ada kami yang telah menyokong kami selama ini tetapi mereka perlu memahami bahawa semua orang telah terjejas dengan peningkatan kos,” katanya.

Menufut Shafriman, trek hampir ditempah sepenuhnya untuk sesi hujung minggu namun slot untuk hari minggu masih tersedia.

Antara acara besar yang akan berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang tahun ini termasuk Grand Prix MotoGP Malaysia Petronas, ujian musim sejuk MotoGP, Kejohanan Superbike Malaysia, Malaysia Championship Series dan Sepang 1000km.

Lihatkan Ulasan (2)
  • Your article gave me a lot of inspiration, I hope you can explain your point of view in more detail, because I have some doubts, thank you.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved