fbpx

Pengasas Hoonigan Racing, Ken Block maut ditimpa kereta salji

Ken Block

TIDAK sampai beberapa hari tahun baru 2023, dunia automotif sudah dikejutkan dengan berita kematian pemandu rali profesional dan pengasas Hoonigan Racing Division iaitu Ken Block.

Block, yang berusia 55 tahun, dilaporkan meninggal dunia akibat kemalangan melibatkan kereta salji (snowmobile) di Utah, Amerika Syarikat, Isnin lalu.

“Dengan rasa yang amat kesal, kami boleh mengesahkan bahawa Ken Block telah meninggal dunia dalam kemalangan kereta salji hari ini. Ken ialah seorang yang berwawasan, perintis dan ikon. Dan yang paling penting, seorang ayah dan suami. Dia akan sangat dirindui,” tulis Hoonigan menerusi akaun Instagram.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Hoonigan Industries (@thehoonigans)

Punca kematian masih belum diketahui namun menurut kenyataan di laman Facebook pejabat syerif Wasatch County, Block ditimpa kereta saljinya ketika sedang menunggang di cerun yang curam di kawasan Mill Hollow di luar Woodland, Utah. Beliau disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.

Block yang juga merupakan pengasas bersama jenama kasut DC Shoes mula menempa namanya dalam arena rali apabila beliau memenangi beberapa perlumbaan dalam siri Rally America pada 2005.

Selain itu, beliau turut memainkan peranan besar dalam penubuhan pasukan rali Monster pada 2010, menjadikan beliau pemandu dari Amerika pertama yang bertanding dalam WRC, serta memulakan siri video Gymkhana yang popular di Youtube.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved