fbpx

Ducati Panigale V4, V4 S model 2022 kini di Malaysia – harga dari RM146k

ducati panigale v4s 2022 01

Hanya sebulan selepas membawa masuk enam model Ducati baharu ke pasaran Malaysia, Next Bike Sdn Bhd kini melancarkan pula model flagship jenama itu iaitu Ducati Panigale V4 dan V4 S.

Untuk tahun 2022, kedua-dua jentera berkenaan diberikan penambahbaikan menyeluruh yang merangkumi lima aspek utama iaitu aerodinamik, ergonomik, enjin, casis dan elektronik. Ini bagi menjadikan ia lebih pantas di litar dan juga lebih intuitif.

Ducati Panigale V4

Enjin Desmosedici Stradale bersesaran 1,103 cc kekal menjadi ‘nadi’ Panigale V4 dan V4 S namun dengan peningkatan seperti diameter silencer yang lebih besar dan mapping baharu, ia kini menghasilkan 215.5hp pada 13,000rpm, 1.5hp lebih tinggi berbanding sebelum ini. Tork pula adalah 123.6Nm pada 9,500 rpm.

Ducati turut mempertingkatkan kotak gear dengan nisbah gear satu, dua dan enam yang lebih panjang, menjadikan ia lebih sesuai untuk digunakan di litar lumba. Bukan itu sahaja, kelajuan maksimum turut bertambah sebanyak 5km/j.

Ohlins TTX36 pada Panigale V4 S

Panigale V4 S dilengkapi dengan fork elektronik Ohlins NPX 25/30, penyerap hentak Ohlins TTX36 dan peredam stereng Ohlins, manakala V4 mendapat Showa Big Piston Fork (BPF) boleh laras, serta monoshock dan peredam stereng keluaran Sachs.

Untuk elektronik, Panigale V4 dan V4 S didatangkan dengan Power Mode yang merangkumi empat konfigurasi enjin iaitu Full, High, Medium dan Low. Mod Full dan Low adalah baharu, manakala mod High dan Medium yang dibawa dari model terdahulu diberikan strategi yang telah dikemas kini.

Panel instrumen kini mempunyai paparan Track Evo, di mana tachometer diletakkan pada kedudukan paling atas dan posisi gear ditunjukkan di tengah-tengah skrin. Sistem elektronik dipaparkan pada bahagian kanan skrin, manakala jam randik, lap dan kelajuan pada bahagian kiri.

Penampilan agresif kedua-dua superbike ini diperhebatkan lagi dengan kehadiran sayap double-profile yang dikatakan boleh menjana downforce sebanyak 37kg pada kelajuan 300km/j. Selain itu, bahagian bawah fairing turut direka semula bagi membantu menyejukkan enjin dan Quickshifter.

Turut mendapat perhatian jurutera Ducati adalah aspek ergonomik. Tempat duduk yang lebih rata membolehkan penunggang bergerak dengan lebih mudah, manakala material balutan baharu mengurangkan kecenderungan penunggang untuk bergerak ke hadapan apabila membrek.

Sementara itu, tangki minyak mempunyai bentuk baharu bagi membolehkan penunggang menunggang pada kelajuan tinggi lebih lama.

Harga Panigale V4 dan V4 S masing-masing bermula dari RM145,900 dan RM188,900. Seperti model-model lain, kedua-dua jentera ini boleh dimiliki menerusi skim pembiayaan Ducati Corse Credit Financing yang menawarkan kadar faedah serendah 4.88% dan opsyen bayaran muka sebanyak 10%.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved