fbpx

Ducati lancar 6 model baharu – Streetfighter V2 dan V4 SP, Panigale V2 Bayliss, Multistrada V2S, Urban Motard, 1100 Tribute Pro

ducati malaysia premiere

DUCATI Malaysia semalam melancarkan bukan satu atau dua, sebaliknya enam model baharu untuk pasaran negara kita. Model-model tersebut adalah Streetfighter V2, Streetfighter V4 SP, Panigale V2 Bayliss, Multistrada V2S, dan siri Scrambler Urban Motard serta Scrambler 1100 Tribute Pro.

Jom kita lihatkan satu per satu.

Streetfighter V2 – RM101,900

Motosikal naked serba baharu in menawarkan praktikaliti untuk tunggangan seharian tetapi pada masa sama membawa prestasi sebuah Streetfighter.

Ia dikuasakan enjin 955cc V2 90-darjah Superquadro yang memberikan 153hp @ 10,750rpm dan 101.4Nm, dan output disalurkan melalui kotak gear Quick Shift.

Streetfighter V2 mendapat tangki minyak dari Panigale V2 serta rekaan lampu depan lebih minimalis mirip Streetfighter V4. Muka depannya dikemaskan dengan DRL berbentuk V yang juga menjadi identiti keluarga Ducati.

Ia juga dilengkapi suspensi depan Showa 43mm, suspensi belakang boleh-laras dengan penyerap hentak Sachs, dan brek cakera 320mm di depan berserta angkup Brembo M4.32 dengan Bosch Cornering ABS EVO. Brek belakang pula bersaiz 245mm, juga dengan ABS EVO.

Streetfighter V4 SP – RM239,900

Seterusnya kita ke satu lagi Streetfighter tetapi model naked terpantas dalam pasaran iaitu V4 SP. Ia menawarkan nisbah kuasa-kepada-berat yang tertinggi dalam kelasnya, hasil dari kuasa setinggi 208hp dan tork 123Nm.

Streetfighter V4 SP dibina khas untuk menawan litar-litar lumba, dapat dilihat pada penampilan agresif padanya. Ia menampilkan rim Marchesini, sirip biplanes gentian karbon, pemijak kaki boleh-laras aluminium dari Rizoma, dan kotak gear Quick Shift yang boleh dikonfigurasi untuk jalanan atau perlumbaan.

Warnanya pula ialah hitam matte dengan tangki minyak berwarna brushed aluminium yang menyerupai livery ujian musim sejuk (winter test).

Ducati Streetfighter V4 SP juga dilengkapi komponen-komponen berorientasikan litar seperti klac kering STM-EVO SBK 9-cakera, suspensi depan dan belakang dari Panigale V4 S 2021, dan suspensi depan/belakang Ohlins dengan pelarasan elektronik.

Panigale V2 Bayliss – RM136,900

Seterusnya kita ke model superbike, iaitu Panigale V2. Tetapi ini bukan Panigale V2 biasa, sebaliknya edisi khas Bayliss 1st Championship 20th Anniversary Model. Ya, satu nama yang cukup panjang.

Ianya dibina bagi memperingati ulang tahun ke-20 Troy Bayliss memperoleh kejuaraan pertama beliau dalam WSBK Championship pada 2001.

Motosikal ini dilengkapi dengan beberapa perincian yang menunjukkan ulang tahun ini iaitu livery khas 2001 Ducati 996 R SBK yang ditunggang Bayliss, warna merah khas, nombor perlumbaan #21, lencana Shell, nombor 21 pada tempat duduk, dan tandatangan Bayliss di atas tangki minyak.

Komponen lain termasuklah penyerap hentak hendal Ohlins, suspensi Ohlins depan belakang, silencer gentian karbon dan titanium, dan bateri lithium-ion. Motosikal ini juga 3kg lebih ringan dari Panigale V2 biasa.

Multistrada V2S – RM105,900

Multistrada V2S baharu menawarkan tempat duduk yang lebih rendah dan selesa, sesuai untuk tunggangan jarak jauh serta lebih lincah untuk kegunaan harian.

Ia dikuasakan oleh enjin 937cc Testastretta L-Twin yang juga 2kg lebih ringan, menjana 113hp @ 9,000rpm dan 96Nm tork @ 6,750rpm.

Multistrada V2S ini juga didatangkan dengan ekor baharu, penutup enjin baharu, dan komponen dari Multistrada V4 iaitu rim dan cermin sisi. Swingarm double-sided aluminium juga didatangkan standard.

Motosikal touring ini turut dilengkapi dengan Riding Modes, Power Modes, Ducati Safety Pack (Cornering ABS, Ducati Traction Control), Ducati Brake Light dan Vehicle Hold Control, serta pakej elektronik penuh yang lain.

Untuk suspensi, Multistrada mendapat fork dengan pelarasan elektronik Ducati Skyhook Suspension Evo di depan dan belakang. Ia juga boleh dilengkapi dengan pelbagai aksesori lain mengikut citarasa pemiliknya.

Scrambler Urban Motard – RM68,900

Seterusnya kita ke siri Scrambler, model pertama kali ini ialah Urban Motard. Ia tampil dengan rupa klasik tetapi dengan kelengkapan moden.

Urban Motard dilengkapi rim 17-inci, tayar Pirelli Diablo Rosso, bar hendal aluminium, plat nombor sisi, dan dikemaskan dengan penutup tali sawat aluminium.

Scrambler Urban Motard dikuasakan oleh enjin 803cc yang menghasilkan 73hp dan 66.2Nm tork.

Kelengkapan standard lain termasuklah brek ABS, lampu LED dengan DRL, dan panel instrumen LCD dengan penunjuk gear dan paras bahan api.

Scrambler 1100 Tribute Pro – RM85,900

Akhir sekali, Scrambler 1100 yang juga merupakan satu-satunya motosikal Ducati dengan sejukan udara. Edisi Tribute Pro ini merupakan satu peringatan khas kepada motosikal-motosikal ikonik Ducati pada 1970an, meraikan ulang tahun ke-50 enjin sejukan udara.

Scrambler 1100 Tribute Pro menawarkan tiga mod kuasa dan tunggangan iaitu Active, Journey, dan City. Enjinnya menghasilkan 86hp @ 7500rpm dan 88Nm tork.

Ia juga dilengkapi Ducati Safety Pack yang merangkumi cornering ABS, Ducati Traction Control (DTC), sistem brek Brembo, suspensi boleh laras, tangki minyak besi, dan ruang simpanan bawah tempat duduk dengan soket USB.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved