fbpx

Gagal kemuka maklumat pembaikan, pemilik bengkel didenda RM4,000

bengkel-tim-mossholder-unsplash

SEORANG pemilik bengkel kenderaan dikenakan hukuman denda oleh Mahkamah Majistret Bentong atas kesalahan gagal memberikan kenyataan bertulis berkaitan jenis dan kos pembaikan yang akan dilakukan ke atas sebuah kenderaan kepada seorang pelanggan.

Menurut laporan Malaysia Gazette, tertuduh didakwa melakukan kesalahan di bawah Peraturan 7, Peraturan- Peraturan Perlindungan Pengguna (Pendedahan Maklumat Bengkel) 2002.

Tertuduh dijatuhkan hukuman denda sebanyak RM4,000 atau penjara dua minggu jika gagal membayarnya.

“Berdasarkan fakta kes, pasukan Pegawai Penguat kuasa KPDN Raub telah menjalankan siasatan aduan ke atas sebuah premis pada 18 Ogos 2022,” kata Pengarah KPDN Pahang, Jeslily Jamaludin.

Tambah beliau, pihak KPDN sebelum ini menerima aduan yang menyatakan premis tersebut gagal mengemukakan kenyataan bertulis berkaitan jenis dan kos pembaikan sebuah kenderaan pacuan empat roda Toyota Hilux sebelum kerja-kerja pembaikan.

Kejadian itu menyebabkan pemilik kenderaan tidak berpuas hati dengan harga yang dikenakan selepas kerja-kerja pembaikan dilakukan.

Jeslily dalam kenyataannya mengalu-alukan pengguna untuk sama-sama membantu menjadi mata dan telinga kementerian dan melaporkan sebarang aktiviti mencurigakan oleh peniaga.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved