fbpx

Nombor plat NSW 1 dibida dengan harga RM31 juta

nombor plat NSW 1 australia

ENTAH kenapa, harga nombor plat satu digit, terutamanya nombor 1, boleh mencecah jutaan ringgit dengan begitu mudah.

Sebagai contoh, di Australia, seorang individu telah membuat bidaan bernilai RM31 juta untuk nombor plat NSW 1 dalam satu lelongan yang diadakan oleh Lloyds Auction House.

Menariknya, ia merupakan kali pertama plat nombor 1 dari negeri New South Wales itu dilelongkan. Plat tersebut asalnya dikeluarkan untuk komisioner polis pertama sebelum ia diperoleh oleh pengasas Australian National Airways, Sir Frederick Stewart sekitar 1930-an.

Selepas kematian Stewart, nombor plat tersebut diberikan kepada isteri beliau. Berikutan kematian isterinya itu pada 2000, nombor tersebut kini dibuka untuk bidaan sehingga 27 Januari tahun depan.

Dari tahun 1910 hingga 1937, setiap negeri di Australia mengeluarkan plat pendaftaran secara berperingkat, dari nombor 1 dan hingga 274-000. Nombor-nombor ini dikeluarkan secara berasingan untuk kereta penumpang, motosikal dan kenderaan komersil.

Seperti di Malaysia, nombor-nombor ini menjadi buruan pengumpul yang sanggup membayar harga yang tidak masuk akal untuk memilikinya.

Dengan harga yang telah mencecah puluhan juta dengan tempoh bidaan berbaki lebih sebulan, nombor plat NSW 1 dijangka akan memecahkan rekod untuk nombor plat termahal di Australia.

Pada 2017, Sydney Morning Herald melaporkan bahawa nombor plat 4 dari negeri itu dijual pada harga kira-kira RM7.5 juta.

Walaupun angka-angka ini sangat tinggi, ia bukanlah nombor plat yang paling mahal pernah dijual. Di Dubai, plat AA8 dijual pada harga RM44 juta sementara P7 pula berharga RM70 juta.

Sementara itu, nombor plat dari Eropah iaitu F1 masih lagi tersenarai untuk lelongan di laman web regtransfers.co.uk dengan harga permulaan hampir RM90 juta.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved