fbpx

Wanita lahir anak dalam lori di LPT

wanita bersalin dalam lori

SEORANG wanita dilaporkan selamat melahirkan seorang bayi selepas dibantu oleh seorang pegawai perubatan bersama dua jururawat di Kilometer 121 Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) menghala ke Kuantan, Pahang pada Rabu.

Berkongsi detik mencemaskan itu menerusi hantaran di Facebook, Dr. Aliff Zaki berkata ketika beliau menerima panggilan mengenai kes itu, keadaan bayi dan ibu tidak diketahui.

“Sepanjang persiapan di klinik, dua tiga kali senarai semak barang-barang kerana expect the worst. Dalam ambulans masing-masing berteka teki apakah keadaan ibu? Dah bersalin ke belum? Kalau dah, keadaan baby macam mana?,” katanya menerusi hantaran itu.

Setibanya di lokasi, beliau melihat dua pegawai polis trafik sedang menjaga lalu lintas manakala pintu lori pula terbuka luas.

“Nampak di rumput pakaian yang berlumuran darah dan najis. Bau tu memang tak disangkal kepekatannya. Tanya pasangan, “mana si ibu?”. “Ada dalam lori, di tempat duduk belakang” jawabnya.

“Memanjat lori bersaiz Optimus Prime, nampak dua susuk tubuh terbaring. Si ibu pejam mata, dan ada jasad kecil di celah kangkang. Hati dah berdebar. Aku tegur si ibu, “puan, boleh dengar saya cakap? Buka mata boleh”. Si ibu buka mata dan sahut “ya dengar”, hati lega.

“Mata beralih ke si anak pula, nampak tak bergerak. Alamak. Aku pegang kaki bayi, jentik tapak kaki, keluar suara kecil menangis. Hati kembali lega, peluh jantan tak jadi keluar,” katanya.

Menurut Dr. Aliff, beliau meneruskan prosedur memotong tali pusat dan membalut bayi dengan kain tuala sebelum membawanya keluar dari lori.

“Pesakit diambil alih oleh Sumaiyah. Mencuci darah, periksa tahap koyak dan membersihkan ibu setakat boleh. Kak Azlina tunggu kat luar untuk keperluan lain-lain,” tulisnya lagi.

Sejurus selepas itu, si ibu dan bayi dihantar ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved