fbpx

Range Rover Sport generasi ketiga kini di Malaysia – RM1.7 juta

Range Rover Sport 02

SELEPAS melancarkan Range Rover L460 dan Range Rover Velar, kini Jaguar Land Rover Malaysia (JLRM) melancarkan satu lagi model SUV ke pasaran tempatan iaitu Range Rover Sport.

Untuk pasaran Malaysia, Range Rover Sport generasi ketiga ini ditawarkan dalam satu varian sahaja iaitu P400 Dynamic yang menampilkan enjin petrol turbo.

Range Rover Sport membawakan penampilan luar serba mewah dengan gabungan DNA Range Rover seperti lampu depan LED digital (paling langsing pada Range Rover setakat ini), tingkap dan pemegang pintu yang sama rata dan bumbung yang dipasang dengan teknik kimpalan laser.

Elemen-elemen ini membantu model ini dari aspek aerodinamik, dengan kadar pekali seretan serendah 0.29 Cd. Gaya mewahnya dilengkap kan menerusi rim Style 5127 berukuran 22 inci yang didatangkan dalam warna kelabu gelap satin, dan pintu soft-close.

Ruang dalaman tidak jauh berbeza dengan Range Rover, menampilkan sistem infohibur Pivo Pro dengan skrin sentuh melengkung 13.1 inci, paparan pemandu interaktif 13.7 inci, head-up display dan sistem audio Meridian 400W.

Kelengkapan lain turut disertakan termasuk sistem Terrain Response 2, cermin pandang belakang digital ClearSight, pencahayaan ambien, pendingin hawa empat zon dan sistem penapis udara Cabin Air Purification Pro.

‘Nadi’ Range Rover Sport P400 adalah enjin 3.0-liter turbo mild-hybrid (MHEV) yang menghasilkan 400 PS dan 550 Nm. Dengan transmisi automatik lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda, ia boleh memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam 5.7 saat.

SUV ini dibina menggunakan platform MLA-Flex yang dikatakan 35 peratus lebih tegar berbanding platform terdahulu. Ia dipadankan dengan sistem suspensi udara dinamik yang mempunyai fungsi Automatic Access Height.

Untuk sistem bantuan pemandu (ADAS) pula, terdapat ciri-ciri seperti Emergency Braking, 3D Surround Camera, Wade Sensing, ClearSight Ground View, Adaptive Cruise Control dengan Steering Assist, Driver Condition Response, Lane Keep Assist dan Traffic Sign Recognition.

Harga jualan Range Rover Sport bermula dari RM1,698,000 termasuk cukai dan duti.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved