fbpx

Mazda RX-7 buat hal, geng Hyundai i30 N yang kena

Hyundai i30 N kemalangan hong kong

SESI pemanduan santai sekumpulan pemilik Hyundai i30 N di Hong Kong berakhir dengan kemalangan besar selepas salah seorang daripada mereka terpaksa brek secara mengejut.

Menurut laporan media tempatan, sekurang-kurangnya enam orang cedera dalam kemalangan itu, termasuk lima pemandu, namun tiada kecederaan serius.

Rakaman dashcam menunjukkan kemalangan berpunca daripada sebuah Mazda RX-7 dari arah bertentangan yang memasuki laluan yang dilalui oleh konvoi i30 N itu untuk memotong.

Ini menyebabkan pemandu kereta yang berada paling hadapan terpaksa brek secara mengejut. Jarak yang terlalu rapat antara peserta konvoi i30 N itu menyebabkan mereka tidak sempat berhenti lalu merempuh antara satu sama lain. Pemandu RX-7 itu pula dilaporkan lari dari tempat kejadian.

Gambar-gambar yang dikongsikan di Facebook menunjukkan tujuh buah i30 N terlibat dalam perlanggaran ini, dengan laporan menyebut terdapat sembilan buah kereta yang terbabit.

Melihat kepada gambar-gambar tersebut, kerosakan yang dialami oleh kereta-kereta itu boleh dikatakan agak teruk. Kebanyakannya kelihatan mempunyai peluang yang cerah untuk diselamatkan namun tidak mustahil jika ada yang diisytihar total lost.

Bagi penulis, ada dua pengajaran yang boleh diambil daripada kejadian ini. Yang pertama, pastikan keadaan betul-betul selamat dan anda mempunyai ruang yang cukup sebelum memotong kenderaan di hadapan.

Yang kedua, jika anda menyertai sesi pemanduan santai atau Sunday drive seperti ini, pastikan anda tidak mengekori rapat kenderaan di hadapan kerana kemungkinan untuk anda bertindak balas sekiranya berlaku kecemasan adalah sangat tipis.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved