fbpx

Bercita-cita jadi juruterbang, lelaki ini bina sendiri kapal terbang di bengkel!

kapal terbang sendiri 02

PERNAH bercita-cita menjadi juruterbang, seorang lelaki nekad membina sendiri sebuah kapal terbang di bengkel miliknya.

Mohd Zaki Zahari, 58, yang merupakan anak jati Kampung Senggora, Maran, telah membelanjakan kira-kira RM10,000 bagi membina dan menyiapkan pesawat ringan sejak Mei tahun lepas.

Menurutnya, idea untuk membina pesawat ringan jenis seaplane itu tercetus selepas hampir 34 tahun dia bergiat aktif dalam hobi bermain kapal terbang dan helikopter kawalan jauh (RC).

Malah sepanjang tempoh terbabit, sudah banyak model pesawat RC yang dibinanya menggunakan pelbagai bahan termasuk dari bahan terpakai.

“Dari aspek teknikal, kapal terbang RC hampir sama dengan pesawat sebenar kerana kebanyakan model pesawat yang dibina menggunakan pelan pesawat sebenar dengan mengecilkan skala asal,” katanya.

“Dari situ datang idea kenapa saya tidak membina satu pesawat dengan skala sebenar yang boleh diterbangkan dari dalam kokpit.”

Mohd Zaki menceritakan sebahagian bahan yang digunakan adalah daripada barangan terpakai seperti daripada papan tanda. Namun dia melabur untuk membeli bilah kipas kerana mengambil kira faktor keselamatan.

“Selain itu, saya turut menggunakan enjin kereta Volkswagen Beetle 1,200 cc yang telah dinaik taraf menjadi 50 kuasa kuda dan dijangka pesawat ini mampu terbang dengan kelajuan lebih 60 knot atau 120 kilometer sejam,” ujar beliau.

Pesawat yang dibinanya mempunyai ukuran panjang kira-kira enam meter, panjang sayap sembilan meter dan berat sekarang kurang daripada 200 kilogram (kg) serta dilengkapi dengan ‘Inclinometer’ dan sistem GPS untuk tujuan kawalan ketika penerbangan.

Mohd Zaki menambah, beliau tidak dapat menjangkakan bila pesawat itu dapat disiapkan dan ia juga bergantung dengan keadaan kewangan.

Beliau juga mengakui agak mustahil untuk dirinya sendiri dapat menerbangkan pesawat berkenaan apabila ia siap kelak berikutan kekangan peraturan-peraturan berkaitan penerbangan di negara ini. Namun ia tidak melemahkan semangat beliau untuk menyiapkan sepenuhnya pesawat tersebut.

“Malah sejak tular di platform TikTok baru-baru ini, ada peminat aktiviti ini dari luar negara yang menghubungi saya untuk bertukar pandangan kerana lelaki terbabit juga ada membina pesawat sendiri.

“Selain itu, saya sering bertukar fikiran dan meminta pandangan rakan-rakan terutama mereka yang berkongsi minat dan hobi yang sama.

“Biarpun agak mustahil untuk saya terbangkan pesawat ini disebabkan faktor undang-undang tetapi berharap hasil kerja saya ini dapat diiktiraf atau sekurang-kurangnya menjadi rujukan untuk pelajar dalam bidang kemahiran berkaitan aeroangkasa,” tambah Mohd Zaki lagi.

Kami amat menyokong usaha dan minat yang diceburi oleh Mohd Zaki. Walaupun belum tentu beliau dapat menerbangkan pesawatnya itu sendiri atas faktor lesen dan perundangan, diharapkan ada pihak yang mampu membantunya merealisasikan impiannya itu, seperti menaja beliau mendapatkan lesen juruterbang persendirian.

Kami yakin Mohd Zaki mampu menerbangkannya memandangkan beliau sudah biasa dengan kapal terbang RC, jadi secara kasarnya beliau mempunyai kemahiran dan pemahaman mengenai penerbangan.

Usaha ini juga boleh dijadikan contoh oleh anak muda, lebih baik terlibat dalam bidang sebegini berbanding dalam aktiviti sia-sia seperti lumba haram.

Gambar oleh: Sinar Harian, Facebook

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved