fbpx

Mati kerana merempit haram hukumnya, ibarat bunuh diri – Ustaz Azhar Idrus

mat rempit 02
Sumber gambar: widerimage.reuters.com/Ustaz Azhar Idrus

SUKA atau tidak, kejadian kemalangan maut melibatkan mat rempit sudah menjadi satu kebiasaan di negara kita. Ini kerana ia sudah terlalu kerap berlaku dan golongan ini pula tidak pernah insaf walaupun yang terkorban itu adalah rakan atau ahli keluarga sendiri.

Kes terkini melibatkan mat rempit berlaku Ahad lalu (4 Jun 2023) di Lebuhraya Tun Dr. Lim Choong Eu berhampiran Astaka Seagate di Bayan Lepas, Pulau Pinang.

Mangsa, seorang remaja berusia 18 tahun, meninggal dunia di tempat kejadian selepas merempuh bahagian sisi sebuah Proton Persona yang sedang membelok.

Kejadian menyanyat hati ini dirakam oleh sekumpulan penonton yang berkumpul di sepanjang lebuh raya itu. Berdasarkan video yang tular di media sosial, mangsa dilihat melakukan aksi ‘Superman’ dan sedang berlumba bersama seorang rakannya.

Bukanlah niat penulis untuk menghukum, namun perbuatan sedemikian adalah sia-sia dan tidak ubah seperti membunuh diri.

Sumber gambar: widerimage.reuters.com

Malah, perkara ini sebenarnya sudah dijelaskan oleh penceramah selebriti, Ustaz Azhar Idrus (UAI) menerusi satu video yang dimuat naik ke akaun Youtube miliknya.

Dalam video berdurasi 2 minit 39 saat itu, UAI berkata hukum mati kerana merempit adalah haram dan ada sesetengah ulama menfatwakan perbuatan itu sebagai bunuh diri.

“Contohnya, dia berlumba dengan keadaan ada lori di hadapan. Maka haram kerana dia bukan hendak mengejar masa untuk sampai cepat di destinasi, tetapi berlumba secara bersuka-suka yang merosakkan nyawanya sendiri,” katanya.

Beliau turut memberikan pesanan dengan memetik hadis yang bermaksud: “Janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.”

Dengan itu, jelaslah bahawa perbuatan merempit ini bukan sahaja menyalahi undang-undang, malah haram di sisi agama.

Bagi mereka yang betul-betul minat berlumba motosikal, gunakan saluran yang betul. Misalnya, mengikuti aktiviti track day di litar-litar yang telah disediakan. Tidak dinafikan kosnya lebih tinggi tetapi sekurang-kurangnya keselamatan anda lebih terjamin dan anda tidak membahayakan keselamatan pengguna jalan raya yang lain.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved