fbpx

APM pertimbang jadikan mat rempit sebagai ambulans dua-roda di Melaka

mat rempit paramedik ambulans

SELAMA ini golongan ‘mat rempit’ sering dipandang serong masyarakat kerana terlibat dengan gejala sosial kurang berfaedah seperti melepak dan lumba haram.

Tetapi selepas ini mungkin mereka boleh memperbaiki imej dan tanggapan masyarakat terhadap mereka. Ini kerana Angkatan Pertahanan Awam (APM) Melaka sedang mempertimbang untuk melantik ‘mat rempit’ sebagai ambulans motosikal agar kumpulan itu boleh membawa manfaat kepada masyarakat.

Perkara itu disampaikan Pegawai Korporat Bersekutu Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (CDF) Melaka, Kol (PA) Mike Thein. Jelasnya, kertas kerja untuk merekrut kumpulan tersebut telah pun berjalan dan akan menjalani peringkat kajian.

Tambah Mike Thein, selain daripada kumpulan tersebut boleh berada di lokasi kejadian lebih cepat, mereka juga akan membawa peralatan menyelamatkan nyawa.

Contoh paramedik bermotosikal di negara maju. Gambar oleh: The Advertiser

Thein yang telah menjadi sukarelawan CDF selama dua dekad berkata, dia juga akan mendedahkan khidmat kenderaan kecemasan dua-roda di lokasi-lokasi pelancongan yang susah dicapai sekitar bandar raya itu.

Menurutnya pasukan paramedik dua roda akan membawa alatan kecemasan dan ubat-ubatan serta mampu pergi ke lokasi kecemasan lebih cepat dari kereta atau van semasa trafik sesak.

“Mat rempit ini akan menjadi penyokong kepada paramedik dua-roda. Saya merancang memberi peluang kepada golongan ini untuk menjadi sukarelawan bagi tujuan mulia dan mencadangkannya dalam kertas kerja,” katanya.

Dia berkata, pasukan kecemasan dua-roda akan terdiri dari gabungan motosikal dan basikal dengan anggota enam orang setiap pasukan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved