fbpx

Kia Soul melambung ke udara selepas langgar tayar trak pikap tercabut

Kia Soul melambung

BAGAIKAN babak dalam filem Fast & Furious, sebuah Kia Soul melambung setinggi beberapa meter ke udara selepas terlanggar sebiji tayar ‘sesat’ di Lebuhraya Ronald Reagan di Los Angeles, California.

Kemalangan ngeri itu berjaya dirakam oleh kamera dari sebuah Tesla yang berada di belakang kereta mangsa ketika kejadian.

Video berdurasi 29 saat yang dimuat naik oleh pemandu Tesla berkenaan, Anoop Khatra, menunjukkan Soul tersebut memotong dari sebelah kiri sebelum ia tiba betul-betul di dalam zon titik buta sebuah Chevrolet Silverado.

Tahu-tahu, tayar kiri sebelah hadapan trak pikap itu tercabut dan bergolek tepat ke arah kereta mangsa. Pemandu Kia itu tidak sempat mengelak dan akhirnya melanggar tayar berkenaan.

Impak pelanggaran menyebabkan crossover itu melambung tinggi ke udara sebelum jatuh semula ke atas jalan raya. Entah bagaimana, tayar tadi bergolek semula ke arah kereta tersebut dan sekali lagi melanggarnya.

Menurut Anoop, mangsa terselamat dan berjaya keluar dari keretanya yang remuk tanpa sebarang kecederaan. Jabatan Polis Los Angeles (LAPD) turut mengesahkan bahawa tiada kecederaan serius berikutan kemalangan itu.

Tambah beliau lagi, sistem Autopilot keretanya berjaya mengesan dan mengelak dari bertembung dengan tayar itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved