fbpx

Jaguar I-Pace mendarat di Malaysia – 400hp, 0-100 4.8s, dari RM461k

jaguar i-pace 2023 18

JAGUAR elektrik sepenuhnya kini telah tiba di Malaysia. Perkenalkan Jaguar I-Pace baharu, kenderaan elektrik bateri (BEV) pertama dari jenama itu. Dan seperti biasa dengan jenama-jenama lain, Jaguar I-Pace ini juga hadir dalam bentuk SUV.

Walaupun berbentuk SUV, ia membekalkan kuasa dan kualiti pemanduan seperti kereta sports, menurut kata Jaguar. Tetapi ini pasti logik, memandangkan I-Pace mempunyai badan dari binaan aluminium dan ketegeran casis setinggi 36kNm/darjah. Senang cerita, memang keras casisnya.

Jaguar I-Pace didatangkan dengan dua motor elektrik (satu di gandar depan, satu di gandar belakang) dengan output keseluruhan 400hp dan 696Nm tork. Ini menjadikan I-Pace sebuah jentera AWD, dan pecutan 0-100km/j boleh dibuat dalam masa 4.8 saat sahaja.

Kuasa dibekalkan oleh bateri berkapasiti 90kW, dan ini membolehkan I-Pace mempunyai jarak pemanduan sehingga 470km (mengikut kitaran WLTP).

Dari segi pengecasan pula, I-Pace boleh disambungkan kepada pengecaj AC 11kWh dan sifar hingga 100 peratus bateri boleh dicapai dalam masa 8.6 jam. Tetapi dengan pengecasan pantas DC, ia hanya memerlukan 40 minit untuk dicaj dari sifar hingga 80 peratus.

Untuk maklumat tambahan, walaupun bateri Jaguar I-Pace terletak di tengah dan bawah kabin, SUV EV ini boleh meranduk air sehingga kedalaman 500mm. Jadi, tiada kerisauan jika berlakunya banjir kilat. Ia juga dilengkapi dengan suspensi udara, dan ketinggian boleh dilaras secara automatik.

Di bahagian dalam, Jaguar I-Pace menampilkan kluster instrumen digital 12.3-inci di depan pemandu. Di tengah pula, terdapat skrin infotainmen Pivi Pro bersaiz 10-inci, dan di bawahnya terdapat skrin ketiga bersaiz 5-inci untuk paparan sistem pendingin hawa digital.

Jaguar I-Pace dijual pada harga bermula RM460,800 untuk Black LE, dan RM498,800 untuk HSE. SUV ini hadir dengan jaminan 5-tahun atau 150,000km, pakej servis percuma 5-tahun, dan jaminan bateri sehingga 8-tahun atau 160,000km.

Jaguar Land Rover Malaysia juga memberikan kredit percuma RM1,000 dalam aplikasi DC GoToU mereka bagi tempahan yang diterima dalam tempoh pelancaran sehingga 28 Mei 2023, yang membolehkan pengguna meninjau lokasi pengecasan dengan mudah sepanjang perjalanan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved