fbpx

Proton X90 didedah secara rasmi – 4 varian, 6 atau 7 tempat duduk

01_Proton X90_Front

SETELAH pelbagai laporan dan spekulasi, Proton akhirnya mendedahkan SUV ketiga dan kenderaan tenaga baharu (NEV) pertama mereka dalam satu acara prebiu eksklusif di studio rekaannya di Shah Alam.

Ya, seperti yang digembar-gemburkan sebelum ini, model itu akan dikenali secara rasmi sebagai Proton X90. Ia akan ditawarkan dalam empat varian iaitu Standard, Executive, Premium dan Flagship, dengan pilihan enam atau tujuh tempat duduk. Walau bagaimanapun, harganya masih belum diumumkan.

Apa yang kami tahu setakat ini, X90 sah akan menampilkan trenkuasa mild hybrid yang terdiri daripada enjin 1.5-liter TGDi yang sama seperti pada X50 dan X70, serta sistem Sinergi Motor Elektrik (EMS) 48V.

Sistem itu merangkumi enam komponen utama iaitu motor Belt-Starter Generator (BSG) 48V, penukar DCDC, bateri litium-ion, sistem pengurusan bateri, sistem brek pemulihan dan sistem kawalan modul hibrid.

Secara sendirinya, enjin itu mempunyai 177 PS dan 255 Nm namun apabila digabungkan dengan 13 PS dan 45 Nm yang dibekalkan oleh EMS, ia mampu menghasilkan kuasa keseluruhan sebanyak 190 PS dan 300 Nm. Output disalurkan ke roda hadapan oleh transmisi klac berkembar tujuh kelajuan.

Reka bentuk luaran X90 tidak jauh berbeza dengan model asal iaitu Geely Haoyue cuma ia menampilkan elemen-elemen Proton yang tersendiri seperti pin krom pada bahagian gril dan tulisan ‘PROTON’ pada tailgate. Perkara yang sama juga boleh dikatakan untuk ruang dalaman model ini.

Dari segi kelengkapan, SUV ini didatangkan dengan lampu LED dengan lampu nyalaan siang, lampu isyarat berjujukan dan rim 19 inci. Di dalam, anda akan menemui balutan kulit Nappa serta skrin sentuh infohibur berukuran 12.3 inci dan kluster insutrmen digital 10 inci.

Selain itu, terdapat juga tujuh pengecas USB, satu pengecas wayarles, pendingin hawa dua zon dengan corong untuk setiap barisan tempat duduk, ciri pelarasan dan ventilasi tempat duduk, serta penapis udara N95 G-Clean.

Bagi sistem bantuan pemandu (ADAS) pula, X90 akan didatangkan dengan 14 ciri termasuk tiga ciri baharu iaitu Rear Collision Warning, Rear Cross Traffic Alert dan Traffic Sign Information. Auto Park Assist, kamera 360 darjah dengan paparan 3D dan Tyre Pressure Monitoring System turut disertakan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved