fbpx

Satu ujian teori sahaja untuk ambil lesen kereta dan motosikal

lesen memandu malaysia (1)

UJIAN teori bagi mereka yang ingin mengambil lesen kereta dan motosikal akan diseragamkan semula tidak lama lagi, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke.

Menurut Loke, ramai pemandu memberitahunya bahawa mereka terpaksa mengambil ujian teori untuk lesen motosikal mereka, dan mengulangi proses yang sama untuk lesen memandu kereta.

“Ini tidak seperti dulu di mana kita hanya perlu melengkapkan ujian teori sekali sahaja untuk kedua-dua lesen. Saya rasa kita boleh ringkaskannya untuk mengurangkan beban orang ramai,” katanya dalam satu temu ramah radio baru-baru ini.

Tambah beliau lagi, cadangan itu telah dikemukakan semasa beliau menjadi Menteri Pengangkutan pada 2018.

Di bawah peraturan sedia ada, sesiapa yang ingin memperoleh lesen motosikal dan lesen kereta secara berasingan perlu menduduki dua ujian teori.

Foto: Metro Driving Academy

Ujian berkenaan mempunyai 50 soalan aneka pilihan, dengan calon perlu menjawab sekurang-kurangnya 42 soalan dengan betul untuk lulus.

Sementara itu, ujian teori untuk mereka yang ingin mengambil kedua-dua lesen motosikal dan kereta secara serentak mengandungi 70 soalan dan calon perlu menjawab sekurang-kurangnya 59 soalan dengan betul.

Dalam masa yang sama, Loke berkata beliau akan membuat satu kenyataan berkenaan lanjutan tempoh sah lesen memandu yang mana buat masa ini boleh diperbaharui sehingga tempoh maksimum lima tahun.

Menurut Loke, beliau akan mencadangkan kepada kerajaan untuk melanjutkan tempoh tersebut kepada 10 tahun.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved