fbpx

Pertama kali dalam sejarah, motosikal ini ‘bayar’ tol

motor tol 02

UMUM mengetahui bahawa motosikal tidak dikenakan bayaran untuk melalui plaza tol kerana kenderaan ini mempunyai lorong khas.

Tetapi terdapat segelintir penunggang motosikal yang keras kepala melalui lorong kereta atau kenderaan penumpang, menyebabkan kereta itu terpaksa membayar tol dua kali.

Anda yang memandu kereta pernah terkena situasi ini pasti geram, bukan? Kita dah bayar tol, motosikal itu melepasi palang, kemudian palang tertutup dan kita perlu membuat bayaran kali kedua.

Sebenarnya perkara ini kerap terjadi dan dikongsi oleh pemilik kenderan yang mempunyai kamera perakam digital (dashcam), dan perkara sama terjadi oleh pemilik dalam video kali ini.

Bezanya, pemandu kereta ini telah mengejar motosikal terbabit dan kedua-dua mereka dilihat berhenti di tepi jalan. Difahamkan pemandu kereta ini telah meminta bayaran dengan penunggan motosikal terbabit.

Jadi secara teknikalnya, ini kali pertama motosikal membayar tol, walaupun terpaksa!

Video ini dikongsi di laman Facebook We are Malaysians. Rata-rata komen netizen berpuas hati dengan insiden itu.

“Good job, kejar sampai dapat dan kasi ajar. Lebih baik kalau ada video macam tu, dah dapat segala butiran pelaku, buat laporan polis. Penunggang motor seperti ini mungkin buat lagi,” komen seorang netizen.

“Kena ajar macam ni baru betul,” komen netizen lain.

Sebenarnya mudah sahaja, patuhi semua undang-undang jalan raya. Dan kami juga faham mungkin ada masanya lorong motosikal rosak atau mengelirukan.

Jika anda penunggang motosikal dan terpaksa melalui lorong kereta, mungkin boleh lalui palang itu serentak agar pemandu tidak menyumpah anda.

Sekurang-kurangnya angkat tangan kepada pemandu kereta, budi bahasa kan budaya kita?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved