fbpx

Terbeli kereta curi dari platform jualan online, pasangan failkan saman RM100,000

kereta terpakai

SEPASANG suami isteri telah memfailkan saman cuai ke atas satu pengedar kereta terpakai online (atas talian) dan institusi kewangan berkaitan kerana urusan jualan kereta yang dilaporkan dicuri.

Mohd Zulikram Shamsidi, seorang jurutera, dan isterinya Nor Saidatul Wanida Mohd Hazani berkata mereka terpaksa melalui kesukaran dan kerugian wang dari penggunaan kereta itu.

Dalam saman yang difailkan di mahkamah seksyen dua bulan lalu, mereka menamakan Carsome Sdn Bhd dan Maybank Islamic Bhd sebagai defendan. Mereka menuntut ganti rugi berjumlah RM100,000 dari Carsome.

Mereka juga menuntut pengisytiharan pembatalan perjanjian sewa-beli dari Maybank Islamic, pemulangan semula wang tempahan, deposit, dan ansuran sebanyak dua bulan. Turut dituntut ialah kerugian RM123,647.86 dari institusi kewangan tersebut.

Dalam kenyataan tuntutan itu – difailkan oleh Messrs Sugu K & Partners – Zulikram berkata dia melihat kereta itu di lamab web Carsome dan mengambil keputusan membelinya pada harga RM103,697.81 pada November tahun lepas. Dia kemudiannya membuat pinjaman dan perjanjian sewa-beli dengan bank itu.

Pada 12 Februari lepas, Zulikram menerima panggilan dari polis yang menyatakan bahawa kereta dimilikinya itu berkemungkinan dicuri. Dua hari kemudian, polis menyita kenderaa itu untuk ujian casis oleh Jabatan Kimia.

Kemudian pada 18 Februari, menerima surat dari pihak insurans memaklumkan bahawa pemilik sebelumnya telah mengisytiharkan kereta itu ‘total lost’ pada 2018.

Zulikram berkata Carsome telah cuai dalam memastikan kereta itu bukan kenderaan curi sebelum memasukkannya ke dalam iklan.

Sementara itu, Carsome dalam kenyataan balas berkata, mereka bergantung kepada laporan Puspakom yang mendakwa casis kereta itu tidak diubah dan semuanya berada dalam keadaan baik sebelum diiklankan.

Habizan Rahman yang mewakili pasangan itu berkata, pengurusan kes akan diadakan pada 2 November nanti.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved