fbpx

Perkhidmatan Monorel Melaka dihentikan, kerajaan negeri beri penjelasan

Stesen Monorel Melaka terletak di Persimpangan Jalan Tun Ali. - Foto ihsan Wikipedia
Stesen Monorel Melaka terletak di Persimpangan Jalan Tun Ali. - Foto ihsan Wikipedia

PERSOALAN mengenai status perkhidmatan Monorel Melaka yang tidak lagi beroperasi setelah dibangunkan pada tahun 2017 telah terungkai.

Exco Kerajaan Negeri Melaka berkata, perkara itu berpunca daripada pihak syarikat pengendali monorel yang didakwa melanggar terma dan syarat ditetapkan.

Jelas Datuk Muhammad Jailani Khamis, syarikat berkenaan juga gagal membayar yuran komitmen RM100,000 kepada Unit Pembangunan Ekonomi Negeri (UPEN).

“Banyak terma dan syarat yang telah dilanggar syarikat berkenaan dan kita di peringkat kerajaan negeri tidak boleh lagi bertoleransi.

“Ia bukan sahaja merugikan kerajaan tetapi turut membahayakan keselamatan orang awam,” katanya.

Muhammad Jailani turut mendakwa syarikat terbabit gagal membayar lima peratus jumlah keuntungan atau minimum RM1,000 kepada Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB).

Sebelum ini, terdapat beberapa rungutan mengenai tahap keselamatan penumpang ketika menggunakan perkhidmatan Monorel Melaka.

Antara rungutan diterima termasuk cermin hadapan bahagian pemandu tidak mematuhi peraturan, kabel dalam monorel terdedah dan kunci pintu gagal berfungsi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved