fbpx

Nak beli kereta second hand? Wajib tengok tips ini dulu

tips kereta terpakai

KERETA terpakai menjadi pilihan atas banyak sebab. Selain dari harganya yang lebih rendah dari kereta baharu, ada juga memilih kereta terpakai kerana mahukan model yang sudah tidak dikeluarkan.

Jika betul pilihan kita, pembelian kereta terpakai boleh jadi menguntungkan, tetapi jika tersilap, boleh rugi dan pening kepala.

Jadi untuk mengelak dari pening kepala, rugi atau menyesal dengan pembelian. Sama-sama kita lihatkan dulu tips beli kereta terpakai ini.

1. Survey online

Dengan zaman semua di hujung jari, rasanya tak perlu lagi kita ke hulu ke hilir pergi kedai sana sini. Hanya layari sahaja ke platform dalam talian untuk survey atau buat tinjauan terlebih dahulu.

Cara ini bukan sahaja menjimatkan masa dan petrol, malah anda dapat gambaran lebih jelas situasi pasaran, harga kasar kereta, dan model-model yang ada boleh jadi pilihan mengikut kriteria anda.

Platform semua dah canggih, siap boleh tapis lagi iklan mengikut lokasi, model, julat harga, jenis kotak gear, dan macam-macam. Bila dah ada senarai pendek, barulah turun sendiri untuk melihat kereta dengan lebih dekat.

2. Tetapkan bajet

Antara perkara terpenting, tetapkan dahulu bajet kita sesuai dengan keadaaan kewangan. Sebaiknya ketepikan juga sejumlah wang untuk baikpulih dan tukar alatganti sebagai persediaan. Jangan jangkakan beli kereta terpakai terus dapat pandu dengan selesa. Perlu ada mentaliti yang betul.

Anda boleh guna juga fungsi seperti Loan Calculator di platform online untuk mengetahui bayaran bulanan sekiranya anda ambil pinjaman.

Mungkin boleh guna formula harga kereta bersamaan 12 bulan gaji, bergantung kepada komitmen anda. Ada juga kaki kereta yang mungkin sanggup lebihkan sedikit bajet mereka, apa pun pandai-pandailah ukur baju di badan sendiri ya.

3. Tetapkan usia dan perbatuan kereta

Seterusnya, kita tetapkan usia dan perbatuan kereta. Mungkin anda mahu kereta bawah usia tujuh tahun kerana taknak banyak baiki, atau mungkin anda memang mencari kereta klasik sedikit untuk buat hobi.

Rujukan sesuai ialah 20,000km perbatuan setahun secara purata untuk rakyat Malaysia. Jadi kalau kereta berumur 10 tahun, anda harus jangkakan perbatuan sekitar 200,000km. Kalau terlalu rendah, perlu lebih skeptikal dan berwaspada.

Sudah tentu faktor perbatuan dan usia kereta ini akan mempengaruhi harga.

4. Periksa bahagian luar dan dalam

Baik, bila anda ambil keputusan untuk pergi berkunjung/tengok kereta tu depan mata, cuba buat pemeriksaan visual luar dan dalam.

Penting untuk periksa panel badan, jarak antara panel, dan keadaan cat. Mungkin kereta itu pernah alami kemalangan dan dibaik-pulih, atau pernah dicat, pernah tukar bampar.

Di bahagian dalam, periksa segala tombol, papan pemuka, panel-panel dalam keadaan baik. Tiada yang longgar, patah atau hilang. Perkara-perkara ini juga boleh digunakan untuk tawar harga jika pemilik enggan membaikinya.

5. Periksa sejarah dan rekod servis kereta

Kemudian, cuba minta rekod servis kereta dari pemilik. Jika pemilik cukup cermat dan teliti, dia boleh berikan segala resit dan sejarah servis, baikpulih, penyelenggaraan kereta kepada anda, maka lebih mudah untuk anda nilai keadaan sebenar kereta.

Kereta yang diservis secara konsisten mengikut jadual yang ditetapkan menunjukkan kereta yang ingin dibeli berada dalam jagaan yang baik. Jika boleh, cari pemilik kereta yang setia menggunakan perkhidmatan pusat servis jenama masing-masing.

Jika ada keraguan, boleh juga hubungi pusat servis untuk buat pemeriksaan, hanya berikan maklumat seperti no plat. Ini penting untuk kenderaan yang pernah terlibat dalam recall, untuk pastikan mereka tukar semua komponen yang diperlukan untuk recall itu.

Mungkin boleh selidik juga kereta dah ada berapa pemilik, anda pemilik ke berapa. Jika lebih banyak bertukar tangan, lebih rendah harganya.

6. Periksa enjin

Setelah berpuas hati, periksa pula bahagian enjin. Periksa perkara-perkara seperti:

– Kebocoran minyak enjin
– Tiada komponen haus atau tertanggal
– Radiator berada dalam keadaan baik, tiada kekaratan
– Semua sambungan elektrik dan wayar dalam keadaan baik, tiada yang mengeras atau reput
– Periksa keadaan minyak enjin

Sekiranya anda kurang berpengetahuan terutamanya melibatkan perkara berkaitan teknikal, minta bantuan rakan anda yang mahir mengenainya atau mekanik kereta untuk mengelakkan dari anda ditipu.

Cara lain ialah bawa kereta ke mana-mana bengkel berdekatan dan minta mekanik buat pemeriksaan kereta yang ingin dibeli (bayaran dikenakan bergantung pada mekanik).

7. Periksa kelengkapan, fungsi dan operasi kereta

Sebelum pandu uji, periksa juga segala kelengkapan, fungsi dan operasi kereta boleh digunakan. Ini adalah aspek atau fungsi yang boleh digunakan tanpa perlu kereta bergerak antaranya;

– Lampu depan dan belakang
– Lampu isyarat (signal)
– Penggilap cermin
– Radio dan sistem infotainmen
– Pendingin hawa
– Hon
– Semua soket
– Pelaras tempat duduk
– Tali pinggang keledar
– Segala picu untuk hud depan, tangki minyak dan but belakang

Pada panel istrumen, periksa agar segala meter dan bacaan hidup. Meter rpm, meter kelajuan, semua lampu amaran hidup seketika, tiada lampu amaran yang kekal menyala.

Jangan lupa juga ciri tambahan lain seperti soket USB, sunroof, dan tingkap kuasa.

Aspek-aspek ini juga akan menentukan harga, anda boleh tawar lagi harga jika ada yang rosak atau tidak berfungsi dengan baik.

8. Pandu uji

Akhir sekali, pandu uji. Sebaiknya hanya pandu uji jika anda benar-benar berminat dengan kereta itu, dan semua perkara di atas memuaskan. Walaupun sekejap, ia penting untuk menentukan keputusan anda.

Minta kebenaran dengan jurujual atau pemilik, bincang sebaiknya tempoh masa dan laluan yang anda mahu pandu.

Sebaik enjin dihidupkan, lihat sama ada enjin lancar atau tidak semasa idle, jarum rpm stabil atau tidak. Jika tersekat-sekat, mungkin ada masalah pada sistem pembakaran. Pastikan anda tutup sahaja radio, cuba dengar bunyi-bunyi pelik jika ada.

Begitu juga semasa memandu, cuba peka dengan sebarang bunyi atau gegaran luar biasa. Cari jalan tak rata untuk rasa bagaimana suspensi melaluinya, adakah terdapat bunyi yang mungkin datang dari linkage, arm atau bushing yang berusia.

Minta izin untuk lakukan pecutan dan brek mendadak. Semasa hard acceleration, rasai sebarang gegaran, dan adakah enjin itu boleh pergi menghampiri redline dengan lancar, lihat juga adakah asap banyak keluar di belakang.

Dan semasa hard braking, anda boleh ketahui jika cakera brek masih dalam keadaan baik. Jika bergegar, mungkin cakera perlu ditukar. Jika berbunyi, mungkin pelapik brek hampir habis. Keseimbangan suspensi atau stereng juga boleh dirasa, adakah stereng tertarik ke kiri atau kanan semasa membrek.

Kemudian jika keadaan mengizinkan, cuba buat swerving atau belok secara tiba-tiba untuk periksa sama ada sistem stereng masih dalam keadaan baik. Dan tak kira anda pandu kereta manual atau auto, cuba untuk masuk dalam semua gear, termasuk gear undur.

Diharapkan tips ini membantu anda dalam pemilihan tepat kereta terpakai atau second hand. Boleh tonton video di bawah untuk lebih penerangan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved