fbpx

Anda dapat kereta ‘lemon’? Ini cara buat aduan Tribunal Tuntuan Pengguna

lemon law abc4com

MEMANG mengecewakan jika kereta kita yang baru dibeli, belum hilang bau kedai, sudah bermasalah. Lebih memburukkan keadaan jika pihak pengeluar atau wakil jualan tidak mahu bertanggung jawab, kita rasakan ibarat “menabur garam di atas luka”.

Jangan risau, jangan rasa keseorangan. Tahukah anda bahawa anda sebenarnya boleh membuat laporan atau tuntutan kepada Tribunal Tuntutan Pengguna?

Gambar oleh: Torque

Mungkin ramai yang pernah mendengar mengenai tribunal ini, tetapi ramaikah yang mengetahui cara sebenar membuat tuntutan? Kita sebenarnya sebagai pengguna atau pembeli mempunyai hak tersendiri di sisi undang-undang.

Jadi dalam artikel ini mari kita lihatkan soalan-soalan lazim berkenaan tribunal pengguna dan bagaimana anda boleh menuntut hak anda sebagai seorang pembeli tersakiti.

Objektif Tribunal Tuntutan Pengguna, menurut laman web Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), adalah seperti berikut:

  1. Menyediakan forum alternatif kepada mahkamah sivil untuk pengguna membuat tuntutan tebus rugi berkenaan dengan barang atau perkhidmatan secara murah, mudah dan cepat.
  2. Mendengar dan mengadili tuntutan dengan bebas, adil dan saksama.
  3. Membangunkan undang-undang berhubung perlindungan pengguna.

Bagaimana cara membuat tuntutan sekiranya kereta atau produk yang anda beli mempunyai masalah yang bukan disebabkan anda?

Ada dua cara, iaitu hadir sendiri ke mana-mana kaunter Tribunal Tuntutan Pengguna di seluruh negara, atau memfailkan secara online melalui portal https://ttpm.kpdn.gov.my.

Setiap permohonan yang difailkan akan dikenakan bayaran RM5.00.

Menurut laman web itu lagi, tribunal mempunyai bidang kuasa mendengar:

  1. Tuntutan untuk tebus rugi bagi pembelian barang dan perkhidmatan yang dibenarkan di bawah bidang kuasa Tribunal sepertimana diperuntukkan di bawah Akta 599;
  2. Tuntutan yang jumlah amaunnya tidak melebihi RM50,000.00; dan
  3. Tuntutan yang terakru dalam masa tiga tahun dari tuntutan itu.

Adakah tribunal mempunyai kuasa perundangan untuk menyiasat aduan pengguna?

Tribunal Tuntutan Pengguna tidak mempunyai bidang kuasa perundangan di bawah Akta 599 untuk bertindak atas sesuatu aduan.

Tribunal adalah forum alternatif kepada mahkamah sivil untuk pengguna membawa tindakan tuntutan tebus rugi terhadap penjual/pengilang dan pemberi perkhidmatan untuk pembelian barang dan perkhidmatan untuk hal perkara yang dibenarkan di bawah Akta 599.

Apakah semakan kehakiman?

Setiap award yang dibuat oleh Tribunal di bawah subseksyen 112 (2) dan 107 (3) Akta 599 adalah muktamad dan mengikat semua pihak kepada prosiding itu sepertimana yang dinyatakan di bawah seksyen 116 Akta 599.

Walau bagaimanapun, pihak yang tidak berpuas hati dengan award Tribunal boleh memohon Semakan Kehakiman di Mahkamah tinggi.

Diharapkan maklumat yang kami kongsi ini dapat membantu sedikit sebanyak bagi anda yang berhadapan dengan isu kepenggunaan. Sama-sama kita perjuangkan hak kita sebagai pengguna!

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved