fbpx

Suzuki Burgman Street 125EX: Bukan untuk jiwa kelajuan – Tunggang Uji

SUZUKI BURGMAN STREET EX 2024_-28

Apabila kita berbicara soal skuter kecil di bawah 150 cc, agak sukar untuk mencari sebuah model yang mampu menawarkan ciri-ciri yang premium.

Premium yang penulis maksudkan itu bukanlah ciri mewah seperti pelana balutan baldu, ada sistem bunyi yang bingit, lampu tambahan LED acah masuk off-road dan sebagainya.

Akan tetapi, ia adalah berkenaan ciri yang membuatkan tunggangan seharian rasa lebih selesa dan puas.

Rata-rata model skuter dalam segmen 125 cc di pasaran kita mempunyai keupayaan yang agak lincah di dalam bandar, namun sayang sekali hampir kesemua model mempunyai satu persamaan yang ketara – ruang kaki yang tidak cukup besar.

Kami diberikan peluang untuk menunggang uji sebuah pendatang baharu dalam segmen 125 cc, iaitu Suzuki Burgman Street 125 EX yang baru dilancarkan oleh Suzuki Malaysia bulan lepas.

Apa kelebihan yang ada pada skuter ini? Adakah ia sebuah skuter yang sangat berbaloi-baloi untuk dimiliki?

Ini adalah lima perkara yang kami suka pasal Burgman Street 125 EX:

 

1. Rupa paras premium

Tidak seperti sebuah lagi model skuter Suzuki Avenis 125, Suzuki Burgman Street 125 EX ini hanya ditawarkan dalam dua pilihan warna dua tona yang kusam.

Disebabkan warna tersebut, ia menjadikan penampilan Burgman Street EX ini nampak lebih premium, ditambah pula dengan kekemasan pemasangan setiap sudut panel skuter ini.

Ciri lain termasuklah unit lampu LED bergaya yang agak cerah terutama untuk tunggangan malam, lampu belakang LED, serta kokpit LCD yang ringkas dan mudah untuk dibaca.

 

2. Enjin yang senyap

Secara standard, Suzuki Burgman Street EX ini dikuasakan oleh nadi silinder tunggal 124 cc menghasilkan 8.7 PS dan daya kilas 10 Nm.

Operasi enjin yang agak senyap, ditambah pula dengan sistem bantuan mula Suzuki Easy Start yang membuatkan tunggangan mula rasa agak mahal di situ.

Untuk makluman, Suzuki Burgman ini mempunyai kelebihan yang tersendiri berbanding Avenis, iaitu Suzuki Eco Performance Alpha (SEP-a) untuk tunggangan yang lebih jimat bahan api, diikuti dengan fungsi Auto Start-Stop.

Fungsi Auto Start-Stop itu akan mematikan enjin sewaktu berhenti seketika di persimpangan lampu isyarat, dan hanya dengan sekali pulas enjin akan dihidupkan semula untuk bergerak, dan membolehkan penunggang belakang menikmati sisa-sisa asap yang keluar daripada ekzos yang tidak bising langsung itu.

 

3. Posisi tunggangan yang ergonomik

Satu perkara yang membuatkan penulis rasa kagum dengan Burgman Street EX ini ialah posisi tunggangan yang lebih asli, tidak terlalu menunduk, ditambah pula dengan rekaan lantai yang lebih luas.

Ini membolehkan penunggang melaraskan kedudukan kaki sesuka hati semasa di atas jalan bagi menghilangkan kepenatan.

Pun begitu, skuter Burgman ini sebenarnya masih lagi menawarkan tunggangan yang lincah, dan boleh dikawal semasa mencelah di dalam kesesakan trafik.

 

 

Dimensi yang tidak begitu lebar membuatkan aksi-aksi mencilok boleh dilakukan dengan lebih yakin tanpa perlu risau badan skuter tercalar.

Dalam situasi kecemasan, anda boleh percaya pada aspek kecekapan sistem brek yang didatangkan pada Burgman ini.

Walaupun tiada sistem ABS, Burgman Street EX didatangkan dengan sistem brek gandingan, atau Combined Brake System (CBS) di mana tuil brek di sebelah kiri boleh digunakan untuk mengawal brek roda depan dan belakang.

 

Berdasarkan tunggang uji, sistem brek ini berfungsi dengan cemerlang di mana tiada aksi-aksi yang mampu membuatkan jantung berdegup dengan kencang.

Tayar standard MRF bersaiz 90/90 depan dan 100/80 belakang juga menawarkan kadar cengkaman yang bagus baik di atas jalan kering atau jalan basah.

Layan selekoh pun asyik!

 

4. Jimat bahan api

Berbanding Avenis, Suzuki Burgman Street 125 EX ini didatangkan dengan tangki bahan api yang lebih besar, sekitar 5.5 liter.

Dengan corak tunggangan yang bersesuaian, anda sebenarnya boleh mencapai jarak perjalanan sehingga 200 km untuk setangki bahan api penuh.

Kalaulah skuter ini wujud di zaman penulis sedang belajar dulu, mungkin sekali perjalanan Kuantan-Bahau boleh diselesaikan tanpa perlu singgah stesen minyak.

 

5. Harga yang mampu milik

Ini merupakan poin tambahan yang perlu anda tahu, walaupun skuter 125 cc ini ada bermacam-macam teknologi, akan tetapi ia boleh dimiliki pada harga serendah RM7,500 sahaja.

Satu pakej yang cukup berpatutan untuk sebuah skuter gaya premium, selesa dan senang untuk dikendalikan setiap hari.

Itu antara perkara yang positif yang membuatkan penulis rasakan pembelian skuter ini amat berbaloi.

Tapi, adakah ia bebas daripada kekurangan? Tidak juga.

 

1. Ruang storan besar, tapi terhad

Seperkara yang membuatkan Avenis sebuah skuter yang sesuai untuk kegunaan seharian ialah ruang storan.

Terdapat tempat untuk meletakkan barangan kecil, lengkap dengan soket USB pada bahagian hadapan, sementara bawah pelana pula ada ruang sebesar 21.5 liter.

Memang besar, tapi tidak mampu untuk memuatkan saiz helmet yang biasa penulis gunakan untuk tunggangan rentas daerah.

 

2. Suspensi belakang tidak mesra kebanyakan lorong motosikal di lebuh raya

Usah salah sangka, penulis masih lagi beranggapan talaan suspensi yang ditawarkan oleh Burgman Street EX ini cukup sesuai untuk kegunaan seharian.

Suspensi belakang Burgman Street EX ini memang ditala sedikit keras untuk keseronokan tunggangan di selekoh, namun ia bukanlah senjata yang ampuh bila memasuki lorong motosikal kebanyakan lebuh raya.

Ini kerana tidak seperti laluan utama, kebanyakan pengendali lebuh raya tidak langsung mementingkan turapan yang berkualiti untuk lorong motosikal.

Seperti contoh di Lebuhraya KESAS, ada seksyen tertentu mempunyai bonggol-bonggol kecil yang membuatkan tunggangan seumpama menaiki seekor kuda liar yang mampu menjadikan punggung ada lebih sakit jika duduk berbanding berdiri.

Ada juga kawasan di mana besi penutup longkang sudah melendur ke bawah, bagi mereka yang tidak biasa lalu di kawasan tersebut mungkin akan menyumpah seranah dengan lebih kerap.

 

3. Bukan untuk jiwa kelajuan

Di penghujung hari, Suzuki Burgman Street EX hanyalah sebuah skuter bersesaran kecil.

Sesuai untuk tunggangan dalam bandar, namun ia bukanlah satu calon yang sesuai untuk memenuhi jiwa kelajuan anda.

Bagi penulis, kuasa yang dihamburkan itu cukuplah sekadar untuk memecut pantas saat lampu bertukar hijau, dan kekalkan corak tunggangan pada kelajuan yang selesa.

 

 

Kalaulah skuter ini mampu bergerak laju sekalipun, ia akan membuatkan badan rasa tidak selesa kerana terpaksa menampan pukulan angin dari arah hadapan, disebabkan kedudukan penghadang angin yang terlalu rendah.

Jika kelajuan yang anda inginkan, skuter Burgman Street EX ini bukanlah satu calon yang sesuai. Mungkin anda perlukan skuter maxi yang lebih besar sesarannya.

 

Spesifikasi ringkas Suzuki Burgman Street 125EX 2024


Enjin silinder tunggal 124 cc, sejukan minyak, SOHC
8.7 PS @ 6,750 rpm, 10 Nm @ 7,300 rpm
Fork hadapan teleskopik
Lengan ayun, penyerap hentak tunggal belakang
Sistem brek CBS
Tayar 90/90-12 depan, 100/80-12 belakang
Tangki bahan api 5.5 liter
Tinggi pelana 780 mm
Berat 110 kg
Harga: RM7,500

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved