fbpx

Semua tuntutan ditolak, ini keluhan sebenar pemilik Honda Civic FE

keluhan pemilik honda civic 02

“Inilah kali pertama dan terakhir Honda dalam hidup saya,” tulis seorang pemilik Honda Civic FE yang meluahkan keluhannya dalam portal paultan.org Automotive/Car Discussion Group di Facebook.

Pengguna akaun yang bernama Choon Keet itu menulis tentang kekecewaannya kerana semua tuntutan jaminannya ditolak.

Menurut tulisannya, dia perasan akan suatu isu di bahagian tingkap sisi belakang beberapa hari selepas mengambil kereta baharunya. Dia kemudian membuat laporan semasa servis pertama 1,000km.

“Selepas satu bulan menunggu, saya difahamkan dari pusat servis bahawa tuntutan jaminan saya itu ditolak, alasannya ini bukan kecacatan pembuatan (pengeluaran dari kilang).

“Saya kemudian menghubungi pula Honda Malaysia untuk membuat rayuan dari tuntutan itu. Ini bukan isu pengeluaran (kilang) tetapi isu pemasangan,” katanya.

Beberapa minggu kemudian, dia dihubungi pihak Honda Malaysia dan mendapat makluman yang rayuannya ditolak.

“Kali ini alasan yang diberi ialah kerana saya memasang filem cermin gelap pihak ketiga!

“Seminggu kemudian saya merayu lagi kerana berjaya menjumpai foto semasa saya mengambil kereta di bilik pameran, ia jelas menunjukkan bahagian itu telahpun begitu (mempunyai kecacatan).

“Minggu berikutnya saya menerima panggilan dari Honda Malaysia, dan tuntutan saya ditolak lagi! Kali ini alasan lebih mengarut diberikan! Katanya saya tidak melaporkannya semasa mengambil kereta!”

Menurutnya lagi, isu ini sepatutnya hal kecil sahaja, dan dia tidak faham mengapa Honda Malaysia berkeras mahu menolak rayuannya walaupun alasan kukuh telah diberikan.

Tulisannya di forum itu telah mendapat lebih 900 Like, 600 komen dan 128 perkongsian semasa artikel ini ditulis. Rata-rata komen bersimpati dengan nasibnya.

Ada juga yang berkongsi pengalaman serupa dari Honda dan tak lupa juga dari jenama-jenama lain.

Anda boleh baca tulisannya di sini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved