fbpx

Minat kereta Perancis? Ini Peugeot ‘bon produit’ bawah RM30k

peugeot thumb

HARI ini kita melihat lagi kepada kereta Perancis, antara satu jenama yang agak popular di Malaysia iaitu Peugeot. Ia juga antara jenama tertua di dunia.

Peugeot juga banyak menghasilkan kereta-kereta menarik dan ikonik seperti 205 GTi dan model-model baharu mereka tidak kurang hebatnya, seperti 3008 yang memenangi anugerah World Car of the Year beberapa tahun lepas.

Peugeot kegemaran penulis adalah 308 GTi (untuk lenjan syok sendiri) dan 508 SW (untuk kegunaan keluarga).

Baik, jika anda berminat hendak mendekati jenama Perancis dengan logo singa ini, kami akan senaraikan beberapa model menarik dalam pasaran terpakai dengan harga boleh pecah tabung.

1. Peugeot 308 1.6 – RM20,800

Powerful turbo engine, mengikut kata iklannya. Kereta ini juga telah diservis pendingin hawanya dengan compressor baharu, serta mendapat nombor plat menarik 2828.

Model tahun 2010 ini nampak sangat okay dan terjaga. Apa yang membuatkan harganya agak jatuh adalah persepsi masyarakat kita yang ‘takut’ dengan jenama ini.

Sebenarnya dari segi mekanikal, Peugeot cukup tahan lasak dan pemanduannya sangat selesa. Cuma ada beberapa panel yang mungkin mudah rosak kerana tidak tahan dengan cuaca kita.

2. Peugeot 207 1.6 – RM16,000

Ini model yang lebih kompak dari tadi, “kereta jarang digunakan”, menurut kata iklan. Bebas kemalangan, pendingin hawa masih sejuk dan tayar agak baharu (90 peratus).

Jika benar seperti dikatakan, bolehlah dicari kerana harganya RM16,000 memang cantik.

Beberapa tips untuk melihat sama ada kereta itu benar-benar ‘low mileage’ atau perbatuan rendah, boleh periksa keadaan tempat duduk dan juga pedal minyak serta brek. Jika semuanya masih mantap dan ketat, maka kemungkinan besar memang jarang dipandu.

 3. Peugeot 408 – RM22,000

Kereta ini agak unik kerana tiada di Eropah. Peugeot 408 asalnya dari 308 hatchback yang dipanjangkan menjadi sedan, mula dijual untuk pasaran China.

Unit dalam iklan ini merupakan model tahun 2016 dan didaftar pada 2017. Menurut pemilik juga, komponen ‘wear and tear’ telah diganti, dan kita boleh minta semua resit untuk diteliti.

4. Peugeot 3008 – RM25,000

Seterusnya kita masuk ke segmen MPV, kami cadangkan 3008 tahun 2012. Enjin 1.6 turbo yang digunakan diberi nama Prince, dan unit ini juga datang dengan panoramic sunroof dan head-up display.

Keadaan nampak masih cantik dan original, cuma tuannya mahu tunai sahaja. Pandai-pandailah belek dengan teliti dan mungkin boleh berbual agar dapat kurang lagi.

5. Peugeot 5008 – RM26,000

Model yang cuma setahun muda dari 3008 tadi, tapi hanya tambahan RM1,000, iaitu RM26,000. Boleh menimbulkan kemusykilan. Tapi mungkin kerana urgent sale, seperti dinyatakan pada iklan.

Ini sebenarnya sebuah kenderaan yang sangat mantap untuk kegunaan keluarga, salah satu sebabnya kerana ada panoramic sunroof. Mesti keluarga tersenyum punya. Oh ya, 5008 ini juga sangat selesa.

6. Peugeot 508 – RM26,500

Untuk yang mahukan gaya sedikit ‘atas’, ini ada sebuah kereta eksekutif iaitu Peugeot 508. Model ini antara sedan segmen-D bukan premium paling sedap dipandu pada zaman itu.

Sama seperti kebanyakan model dalam senarai ini, Peugeot 508 menggunakan enjin 1.6 turbo Prince. Menurut iklan, kereta ini high spec, baru diservis dan merupakan kereta keluarga.

RM26,500 harga dipinta untuk kereta tahun 2012 ini, ngam?

7. Peugeot Expert – RM30,000

Akhir sekali sebuah van ringan yang sangat jarang dijumpai di Malaysia. Ia bersaiz seperti Hyundai Starex dan ia agak popular di Eropah.

Hanya ada satu unit dalam laman web Mudah.my, dan ia merupakan varian Teepee, antara gred tertinggi.

Dengan enjin 2.0, van ini dikatakan telah digunakan oleh organisasi, mungkin satu NGO (badan bukan kerajaan). Kenderaan sebegini biasanya mungkin perbatuan agak tinggi, tetapi servis mungkin bagus.

Harga RM30k sedikit mahal, tapi memang satu alternatif menarik kepada Starex atau Maxus G10.

Jadi, jika anda lihat model-model dalam senarai ini dan rasa berminat, pastikan anda berani. Peugeot sebenarnya bukanlah satu kereta yang susah dijaga, ia juga agak lasak, cuma perlu tahu mekanik mana yang mampu menyelenggara jenama ini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved