fbpx

Power dan jimat, ini 9 kereta diesel padu bawah RM30k

kereta diesel bawah rm30k

UNTUK video kali ini, kita buat rojak sedikit. Tapi bukan rojak apa, cuma campur semua jenis kategori badan kereta, asalkan semuanya diesel.

Di sini ada sembilan kereta diesel yang mungkin anda minati.

Kenapa diesel? Sebenarnya banyak kelebihan, cuma kurang popular di Malaysia. Di Eropah, sebelum terjadinya skandal Volkswagen Dieselgate, lebih 50 peratus jumlah jualan kenderaan penumpang di sana menggunakan enjin diesel.

Tetapi diesel tidak begitu popular di Malaysia, faktor utamanya adalah kualiti minyak. Enjin diesel terkini biasanya memerlukan kualiti lebih tinggi seperti Euro 5.

Dari segi kelebihan pula, diesel sebenarnya lebih cekap dan menjimatkan, serta lebih kuat (tork lebih tinggi).

Satu liter diesel boleh pergi lebih jauh dari petrol. Dan disebabkan enjin diesel tidak mempunyai palam pencucuh dan menggunakan pembakaran berbeza dari petrol, ini membolehkannya menjana lebih tork.

Biasanya diesel dikaitkan dengan kenderaan komersial seperti trak pikap, tetapi hari ini kita akan bawakan kereta-kereta lebih menarik. Hatchback ada, SUV pun ada.

1. Land Rover Discovery 2 Td5 – RM25,000

Model pertama ialah Land Rover Discovery 2 Td5, dengan enjin 2.5-liter diesel. Ia sebuah SUV ikonik, macho, menawarkan pemanduan sedap, boleh off-road, dan mempunyai kabin selesa.

Tetapi Land Rover terkenal dengan kos alat ganti mahal, jadi anda mungkin mahu cari mekanik yang pandai baiki dulu sebelum membeli Discovery ini.

2. Ford Focus TDCi – RM25,500

Ia model tahun 2012 dengan enjin 2.0-liter. Di Malaysia, orang risau Ford dengan masalah elektronik dan kotak gear.

Kereta ini pun mungkin ada. Jika betul berminat, pastikan kereta diselenggara dengan betul, semak semua sejarah servis. Pastikan juga semua recall dari Ford telah dibuat pada kereta ini.

Kalau semua okey, Ford Focus ni memang sedap bawak. Dengan diesel, pecutannya tangkas dan padu.

3. BMW X5 3.0 – RM28,800

Menarik iklan yang kami jumpa ini. “Six-speed, Dato’ owner” katanya.

Satu perkara dengan model diesel canggih seperti BMW ini, kami cadangkan isi minyak kereta di stesen bandar-bandar besar.

Kerana stesen minyak high volume mempunyai kualiti diesel lebih baik, dan ini penting untuk kereta diesel seperti ini.

4. Toyota Prado GX – RM25,000

Untuk model 1998 yang sudah berusia 23 tahun, dikira agak mahal. Tapi biasalah, Toyota kan? Harga memang susah jatuh, dah macam emas!

Land Cruiser Prado ini terletak di Lahat Datu, Sabah. Jadi ia pasti dipandu hari-hari, bukan low mileage, tapi dah sedia dipandu lasak.

Bawak balik KL pun okey, tapi lebih baik untuk orang Sabah kerana cukai jalan lebih rendah.

5. Mercedes-Benz E220 CDI – RM26,888

Untuk yang minat sedan eksekutif, kami ada Mercedes E-Class W211. Menurut iklan, pemiliknya pengurus bank, dengan perbatuan asal, dan tiada apa perlu dibaiki. Kira ‘cuci tangan’ lah.

W211 ini boleh dikatakan antara generasi E-Class yang agak bagus.

6. SsangYong Actyon – RM22,900

Actyon merupakan SUV kompak, bersaiz kecil sedikit dari Rexton. Unit ini dibekalkan dengan enjin 2.0-liter diesel, dari tahun 2011 dan dengan perbatuan 85,000km.

Ini boleh jadi pilihan yang tak ‘ngeri’ sangat. Cuma kita tak tahu sama ada jenama ini masih aktif di Malaysia, dan macam mana nak dapat alat ganti.

Tapi biasanya tiada masalah sangat enjin diesel SsangYong, kerana teknologi asal mereka dari Mercedes-Benz.

7. Ford Everest – RM28,500

Sebuah model dari 2008 dengan enjin 3.0-liter. Selain cukai jalan yang mungkin akan membebankan kalau tak biasa, Ford Everest ni tahan lasak dan tiada isu-isu pelik.

Cuma kalau tak tahu pusat servis Ford yang bagus, mungkin akan jadi masalah sikit. Tapi memang lasak sebab dibina atas casis ladder frame, dan agak lapang untuk tujuh tempat duduk.

8. Chevrolet Captiva – RM29,800

Satu lagi pilihan agak unik ialah Chevrolet Captiva. SUV ini berusia kurang 10 tahun, dibekalkan dengan enjin 2.0-liter.

Pemanduannya dia macam SUV keluarga biasa, tidak terlalu selesa, dan tidak juga terlalu sporti.

Ia berasal dari Korea, dibangunkan oleh jurutera Chevrolet di sana. Cuma di Malaysia ni tiada lagi wakil Chevrolet, dan kilang besar di Thailand pun dah tutup. Jadi alat ganti mungkin susah sikit.

9. Toyota Hilux 2.5 – RM26,800

Akhir sekali, Raja Trak Pikap! Sebenarnya agak sukar mencari Hilux di bawah RM30k. Model 2003 ini satu-satunya yang kami jumpa menepati kriteria senarai ini.

Walaupun berusia, dijamin tahan lasak, terutamanya model generasi ini. Ia terkenal dengan kelasakannya. Kalau jahanam, memang salah korang.

Baik, itu sahaja untuk senarai kali ini. Untuk peminat diesel, boleh cuba lihatkan kerana bagi peminat diesel yang pernah merasa, memang susah nak tinggal disebabkan tork yang best, dan juga penjimatan bahan api.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved