fbpx

Beli motosikal ‘panas’? Ini 5 benda kena beli untuk elakkan dicuri

5-benda-motosikal-panas-6

Tidak dinafikan, kes kecurian motosikal kerap berlaku setiap tahun dengan beberapa model sering menjadi sasaran terutamanya melibatkan kapcai. 

Antara model popular di mata pencuri adalah Yamaha 135LC, 125Z dan Y15ZR serta beberapa model lain termasuk Honda Wave yang sering dicuri kemudian dijual di negara jiran ekoran terdapat permintaan tinggi.

Untuk itu, kami senaraikan lima benda yang anda boleh beli untuk kurangkan risiko motosikal anda dilarikan.

  1. Handle lock

Seperti namanya, pengunci handle berfungsi dengan mengunci ‘lever’ brake bagi memastikan motosikal tidak mudah dialihkan ketika berada dalam keadaan pegun.

Jenama aksesori motosikal terkenal di Malaysia, GIVI turut memperkenalkan pengunci handle TL12 yang berkualiti dengan harga mampu milik.

  1. GPS Tracker

GPS Tracker merupakan antara komponen yang wajib dipertimbang ketika membeli motosikal. 

Motosikal yang dipasang dengan GPS Tracker dapat dikesan dengan mudah menggunakan telefon pintar sekiranaya dicuri.

 Selain itu, ada juga GPS tracker yang dilengkapi sistem immobilzer yang membolehkan pemilik mematikan motosikal dari jarak jauh sekiranya didapati telah dicuri. 

  1. Special nut lock

Selain motosikal, antara komponen yang sering dilarikan adalah kaliper brek terutamanya yang berjenama seperti Brembo, Nissin dan Tokico. 

Dengan adanya special nut lock, usaha untuk mencuri kaliper adalah lebih sukar dan memakan masa yang lama. 

  1. Disk brake lock

Satu lagi aspek yang perlu diberi perhatian adalah pengunci cakera brek yang boleh membantu dalam menggagalkan percubaan curi motosikal. 

Alat ini wajib ada bagi semua jenis motosikal dari kapcai sehinggalah ke jentera berkuasa tinggi.

  1. Penutup motosikal

Pemilik motosikal jarang memberi perhatian pada penutup motosikal meskipun ianya membantu dalam menyukarkan pencuri mengenal pasti model motosikal berkenaan. 

Terdapat banyak kes dimana pencuri mensasarkan motosikal di dalam rumah selama beberapa hari lebih awal kerana dapat mengenal pasti model dan jenis sebelum melakukan kecurian. 

Demikian lima benda yang kami rasa mampu membawa manfaat kepada pemilik motosikal ‘panas’ yang ada di Malaysia. Walaupun sedikit pelaburan perlu dilakukan namun kami berasakan ianya lebih berbaloi berbanding dari perlu menggantikan motosikal yang telah dicuri. 

Jika boleh bertukar-tukar coverset, cermin sisi dan master pump jenis botol hampir setiap bulan apa salahnya kali ini membeli sesuatu yang boleh mengelakkan daripada jentera kesayangan dicuri supaya tidak menyesal di kemudian hari.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved