fbpx

Suspek langgar pelajar sekolah akan didakwa di bawah Seksyen 302 hari ini

polis langgar pelajar sekolah 02

SEMALAM media melaporkan pegawai kanan polis yang disyaki melanggar pelajar tingkatan lima akan dituduh di bawah Seksyen 302, di Mahkamah Majistret Ipoh, esok (hari ini, Isnin, 18 Disember 2023).

Jabatan Peguam Negara dalam satu kenyataan memberitahu, pihaknya mendapati terdapat keterangan mencukupi bagi suatu kesalahan membunuh di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan terhadap suspek langgar pelajar dalam kejadian yang berlaku di Ipoh, Jumaat lalu.

Menurutnya, ia diputuskan selepas pihaknya membuat penelitian terhadap hasil siasatan dan keterangan yang dikemukakan dalam kertas siasatan.

“Jabatan ini mendapati bahawa terdapat keterangan yang mencukupi bagi suatu kesalahan membunuh di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan terhadap suspek.

“Justeru, suspek akan dituduh secara tentatif di bawah Seksyen 302 di Mahkamah Majistret Ipoh, Perak pada 18 Disember 2023 (hari ini).

“Mahkamah Majistret kemudiannya akan menetapkan tarikh untuk memindahkan kes tersebut ke Mahkamah Tinggi Ipoh untuk tujuan perbicaraan,” katanya dalam satu kenyataan akhbar yang dikeluarkan, di sini tadi.

Terdahulu, Jabatan Peguam Negara mengeluarkan kenyataan itu sebagai merujuk kepada kes kemalangan jalan raya yang berlaku Jumaat lalu berhampiran Sekolah Menengah Kebangsaan Jati, Ipoh, Perak.

Kemalangan itu melibatkan sebuah kereta dipandu seorang pegawai kanan polis dengan sebuah motosikal ditunggang mangsa yang berusia 17 tahun hingga menyebabkan kematian.

Susulan itu, keluarga mangsa yang maut dilanggar dan diseret sejauh lebih lima meter menuntut keadilan di atas kejadian yang menimpa mangsa.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved