fbpx

Had laju: Adakah kita salah faham selama ini? – Suara Engear

had laju thumb

BILA kita terdengar atau terbaca kenyataan “had laju ialah 110km/j”, apa yang kita faham? Pandu tidak melebihi 110km/j, bukan? Ya anda tidak salah, tapi kemungkinan kita hanya betul separuh sahaja.

Separuh lagi ialah; pandu pada sekitar 110km/j atau tidak terlalu perlahan. Kurang faham?

Situasi patuh had laju

Bayangkan anda di jalan persekutuan lorong tunggal (satu lorong untuk kedua-dua arah) dengan had laju 90km/j. Banyak kenderaan akan cuba memotong, justeru meningkatkan risiko kemalangan. Berbalik kepada punca, kenapa banyak kenderaan akan cuba memotong?

Kerana ada yang memandu 45km/j sambil cari gerai buah, ada yang pandu 120km/j kerana baru lepas tonton filem Fast and Furious terbaharu, dan ada yang pandu bersahaja 90km/j. Sebenarnya masalah (keperluan memotong) terjadi bila terlalu banyak kelajuan berbeza, mahu pandu ikut kehendak sendiri tanpa fikir kesesuaian.

Bila semua pemandu ingin memotong, tekanan meningkat dan keselamatan untuk semua semakin berkurangan. Malah, penggunaan minyak juga semakin teruk kerana anda banyak menekan pedal secara mengejut dan kemudian membrek semula.

Sepatutnya di zon 90km/j, anda perlu pandu sekitar 90km/j, bukannya tidak melebihi 90km/j. Nampak perbezaan di situ? Kelajuan yang sesuai di zon 90km/j adalah antara 85km/j hingga 95km/j, bukannya 40km/j.

Jadi had laju sebenarnya membawa dua maksud, iaitu kelajuan maksima dan minima.

Bayangkan di jalan persekutuan yang sama, semua pemandu memandu pada kelajuan sekitar 90km/j. Maka semua orang tidak rasa tergesa-gesa, dan semua akan rasa perjalanan lebih tenang. Anda tidak perlu memotong sesiapa, dan tiada sesiapa perlu memotong anda.

Jadi jika seseorang itu disaman disebabkan melanggar had laju kerana dia memandu pada 120km/j di zon 90km/j, sepatutnya orang yang memandu 45km/j di sini juga wajar disaman.

Pandu perlahan tidak bermakna selamat, terlalu laju atau terlalu perlahan kedua-duanya boleh mengundang bahaya. Paling penting adalah ikut aliran trafik.

Konsep dan pemahaman had laju bercanggah dengan apa yang difahami selama ini? Ya, mungkin. Kita cenderung belajar dari sekolah memandu sahaja, itu pun jika masih ingat apa yang dipelajari.

Sebenarnya silibus sekolah memandu tidak semuanya relevan dengan situasi jalan raya hari ini. Betulkah cara pegang stereng di jam 10 dan 2? Siapa yang tunggang motor kemudian angkat tangan bila berhenti? Ada sesiapa amalkan selepas dapat lesen?

Sebelum anda menuduh penulis memandai-mandai dengan konsep yang entah dari mana, harus diketahui banyak negara maju (dengan silibus sekolah memandu yang dikemas kini) mempraktikkan idea had laju sebegini, sebagai contoh, Australia.

Dan anda boleh tonton dalam video di bawah dimana rakan media kami, Uncle YS Khong mendemonstrasi situasi had laju ini semasa beliau memandu di sana. Lompat terus ke minit 3:59 dan anda dengar penerangannya sehingga 4:55.

Praktikal untuk dibuat?

Baik, adakah praktikal untuk kita amalkan konsep sebenar mematuhi had laju ini? Takkanlah baru keluar simpang terus nak pecut ke 90km/j? Sebenarnya memang perlu pecut, apa guna kereta berkuasa tinggi, tapi keluar simpang merangkak macam sedang mencari rumah sewa.

Anda boleh sahaja pecut perlahan-lahan ikut suka anda, hanya jika jalan lengang. Tetapi jika ada kenderaan mendatang dan anda rasa tidak sempat, tak perlu keluar dahulu. Boleh sahaja biarkan kenderaan itu berlalu dahulu sebelum anda keluar.

Jika anda telah membuatkan kenderaan di jalan utama membrek untuk anda, bermakna anda telah tersalah agak, dan telah buat kesilapan. Tapi sudah tentu, ramai pemandu biasa buat dan tidak peduli pun.

Semua ini common sense sahaja, tidak perlu diberitahu, bukan? Tetapi ramai yang kononnya ‘takut’ nak tekan pedal sepenuhnya untuk menyamai kelajuan kenderaan di jalan utama. Tetapi tak takut pula untuk tekan minyak di lebuh raya sehingga dua kali ganda had laju.

Apa kata anda tekan pedal minyak di tempat yang betul.

Bagaimana pula di lebuh raya?

Untuk lebuh raya, mentaliti dan konsep sama diamalkan, jika had kelajuan ialah 110km/j, pandu pada sekitar 110km/j.

Imej oleh: klia2.info

Siapa yang begitu ‘cerdik’ untuk pandu 50km/j di lebuh raya, bukan? Tetapi pandu 110km/j di lorong paling kanan juga salah! Kerana itu lorong memotong, bukan lorong ikut had laju.

Lorong kedua dari kanan sepatutnya untuk sekitar had laju, tetapi biasalah, pemandu kita ramai yang pandu 80km/j di sini. Ini topik lain untuk hari lain.

Apa pun, lorong paling kanan sepatutnya dibiarkan kosong dan digunakan untuk memotong sahaja, bukan beratur panjang macam kereta api.

Dan paling penting, sentiasa peka dengan keadaan sekeliling.

Tahukah anda, jika anda ikut konsep sebenar ini, ia mampu mengurangkan kesesakan dan kemalangan? Kami akan ulaskan di artikel akan datang.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved