fbpx

Range Rover Velar 2024 elegan tidak perlu beriya – Pandu uji

range rover velar pandu uji 2024 13

ANDA lihat setiap kali Apple iPhone baharu dikeluarkan, begitu sedikit perubahan dari segi rupa atau reka bentuknya. Mereka yang mementingkan rupa pasti akan berkata pereka bentuk Apple ini pemalas.

Tetapi betulkah mereka pemalas? Atau reka bentuk itu sebenarnya sudah hampir sempurna, hanya sedikit penghalusan diperlukan?

Reka bentuk seperti ini biasanya diterangkan sebagai elegan, minimalis, ringkas, atau kemas. Ia juga boleh menjadi evergreen; nampak relevan dan baharu walaupun sebenarnya lama dalam pasaran.

Begitu juga dengan Range Rover Velar ini. Velar bukan model baharu, bukan? Tetapi unit yang kami pandu uji ini sebenarnya model terkini 2024, dengan pembaharuan luar dan dalaman. Tak percaya?

Rekaan elegan dan bersahaja, tampak kekal segar

Sebagai contoh, DRL LED di lampu depan adalah rekaan baharu, corak gril diperbaharui, nyalaan lampu belakang juga direka semula; kini satu U lebar memanjang di kiri dan kanan, berbanding dua-U pada Velar sebelum ini.

Perubahan-perubahan ini tidak menghilangkan identiti Velar itu, kerana ia sejak azali sebuah SUV mewah yang kemas dan segak. Ia mendapat garisan-garisan lurus seperti semua model Range Rover, tetapi bumbung rendah ke belakang, badan belakang seolah-olah penyet atau menipis, menyuntik elemen sporti pada Velar.

Kesemua ini juga sesuai dengan kedudukan Velar itu di tengah-tengah model Range Rover, iaitu di bawah Range Rover dan Range Rover Sport, tetapi di atas Evoque. Jika dilihat, model-model lebih atas tampil lebih mewah dan premium, tidak begitu sporti.

Range Rover Velar unit ini juga mendapat Black Exterior Pack yang memberikan kemasan hitam pada tulisan di bonet depan, tulisan di pintu but, rongga udara di fender sisi, pada gril, dan corong udara atas bonet.

Pada penulis, Black Pack ini menyerlahkan rupa garang pada Velar. Inilah yang biasa dibuat secara kustom atau DIY oleh pemilik kereta-kereta seperti biasa. Cuma pakej pada Range Rover Velar ini berharga RM8,300. Biasalah, besar periuk nasi, maka besar jugalah keraknya, bukan?

Secara keseluruhan, Range Rover Velar 2024 ini tetap segak dan stailo, mengundang pandangan orang di sekeliling bila anda memandu perlahan di kawasan padat. Lagipun, ada ke yang berpendapat Range Rover Velar ini tidak cantik?

Kabin lebih minimalis, tetapi padat fungsi

Range Rover Velar 2024 ditawarkan pada harga bermula RM638,800 tetapi unit ini merupakan varian tertinggi P250 Dynamic HSE (L spec), berharga RM739,800. Baik, dengan harga sebegini, anda akan sangka ruang dalamannya nampak penuh dan kompleks, bukan?

Cuba lihat gambar ini. Macam spec kosong?

Sebenarnya Range Rover mahu kabin Velar ini tampil minimalis dan kemas. Tidak berserabut. Mungkin ini yang golongan T20 suka.

Paling utama, Velar sebelum ini mempunyai dua lapisan skrin di tengah – belah atas untuk infotainmen, manakala di bawah untuk kawalan penghawa dingin.

Tetapi dengan kemaskini 2024, hanya ada satu skrin utama dan ia telah diperbesarkan sedikit, kini berukuran 11.4-inci yang ‘terapung’ di konsol tengah. Bahagian skrin bawah sebelum ini dikosongkan untuk menjadi ruang simpanan dan terdapat pengecas tanpa-wayar.

Segala fungsi seperti pelarasan sistem penghawa dingin ‘disumbat’ ke dalam satu skrin ini yang menggunakan perisian Pivi Pro.

Tiada masalah besar bagi penulis. Cuma ada rakan penulis yang berkata kabin ini nampak terlalu ringkas. Tetapi penulis tidak salahkan dia kerana pada masa itu dia belum menyelongkar habis kesemua fungsi dan spesifikasi yang ada dalam skrin.

Keseluruhan kabin memang terasa premium dan bermutu tinggi. Dengan kulit lembut yang sedap disentuh, kemudian kemasan plastik keras dan logam di beberapa kawasan, terasa ianya kabin yang elegan.

Umpamanya jika anda baru keluar dari hotel penginapan 5-bintang untuk ‘business trip’ dan masuk ke dalam Velar ini untuk urusan seterusnya, tidak terasa kekok atau terlalu berbeza. Memang bahan dan kemasan yang biasa anda jumpa dalam hotel mewah.

Cuma jika Velar ini milik penulis sendiri, penulis akan pilih warna balutan kulit selain hitam. Mungkin warna coklat cerah atau maroon gelap. Sedikit ‘berani’ di situ kononnya.

Duit pergi ke kualiti pemanduan

Sesetengah model Range Rover yang lebih besar mungkin sesuai untuk kita upah pemandu peribadi, tetapi dengan Velar, anda mahu pandu ia sendiri. Ini kerana saiznya yang sederhana agak seronok untuk dipandu, selain tetap rasa sangat premium dan selesa.

Terdapat banyak fungsi dalam menu yang sebenarnya bukan gimik, tetapi praktikal dan boleh digunakan dalam pemanduan seharian.

Sebagai contoh, Wade Sensing di bawah fungsi Terrain Response. Dengan Wade Sensing, ia akan mempersiapkan suspensi dan semua sistem kereta ini untuk meranduk air. Klu: Kuala Lumpur, banjir kilat. Ehem.

Kemudian, fungsi Ride Height boleh melaras suspensi udara Velar ini dengan beberapa tetapan seperti Normal, Off-Road, dan Access. Dalam kebanyakan pemanduan, ia akan berada pada tetapan Normal. Access akan merendahkan kereta untuk memudahkan anda turun/naik selain memuatkan barangan di ruang kargo.

Untuk Off-Road, suspensi akan dinaikkan untuk anda meredah laluan mencabar dengan lebih mudah. Kami memang cuba untuk menaiki benteng tepi jalan semasa penggambaran video di bawah, jadi ia memang berguna.

Malah ada dua tahap ketinggian untuk Off-Road, bergantung kepada keperluan anda. Lagipun sesebuah Range Rover – sama ada anda mahu guna atau tidak – perlulah boleh off-road. Ya, semua Range Rover direka untuk off-road walaupun rupa bentuknya seperti SUV pejabat.

Terrain Response juga mempunyai mod-mod seperti Comfort, Grass/Gravel/Snow, Normal, Mud/Ruts, dan Sand. Ini semua akan melaras suspensi, respon minyak dan kotak gear, untuk memudahkan anda melepasi laluan-laluan sukar.

Manalah tahu ada taukeh mahu masuk ladang durian dia, yang penting dia tahu Range Rover Velar ini bersedia.

Velar dipacu oleh enjin 2.0-liter Ingenium 4-silinder turbo yang menghasilkan 250PS dan 365Nm tork, output yang lebih tinggi dari sebelumnya. Janaan kuasa yang dihantar ke semua roda melalui kotak gear automatik 8-kelajuan ini sangat lancar dan senyap.

Pertukaran gear hampir tidak terasa melainkan anda lihat pada meter rpm. Tetapi jika anda mahu bergegas ke mesyuarat untuk projek juta-juta, Range Rover Velar ini tetap sedia mengikut kemahuan anda.

Memandangkan ini enjin petrol, ia terasa sedap diperah hingga ke hujung rpm, dan tiada langsung bunyi tidak selesa. Segalanya terasa ada penghalusan yang tinggi, selesa, dan masih mampu laju. Kawalan badan pula dijamin dengan suspensi udara yang disebut tadi, jadi ia memberikan imbangan antara keselesaan dengan tindak balas positif pada setiap masa.

Oh ya, sistem audio Meridian pada Velar ini fuhhh, segala lagu kegemaran anda di Spotify akan dimainkan dengan kualiti bunyi lunak dan merdu sekali. Seronok penulis pandu sambil layan Goo Goo Dolls dan Bon Jovi.

Berbaloi untuk RM740,000?

Biasanya untuk produk atau barangan mewah, jarang untuk pengguna mempersoalkan sama ada ia berbaloi. Sebaliknya, lebih kepada eksklusiviti. Anda tidak mahu orang lain menggunakan barangan atau kereta yang sama dengan anda.

Anda mahu tergolong dalam kelompok elit.

Ya, untuk harga sekitar RM700,000, anda mungkin boleh dapat juga BMW X7 atau Mercedes GLE dan EQS. Tetapi jika dilihat dari sudut jenama, kedua-dua nama Jerman di atas adalah ‘lebih marhaen’, lebih biasa dilihat, dan lebih biasa.

Range Rover adalah lebih eksklusif dari sudut ini, menjadikannya lebih istimewa. Ini juga membuatkan sesebuah Range Rover itu masih nampak baharu walaupun sebenarnya sudah beberapa tahun dalam pasaran.

Memandu Range Rover Velar ini menyedarkan kita bahawa sesetengah kereta juga perlu dinilai lebih dari sekadar spesifikasi atas kertas. Anda perlu pandu sendiri untuk merasai sendiri kemana wang yang anda bayar itu telah pergi.

Penulis sentiasa senang hati memandu Velar ini, terasa mudah, teruja setiap kali mahu menghidupkan enjinnya, dan rasa lebih istimewa di atas jalan. Untuk itu, sudah terasa berbaloi.

Spesifikasi Range Rover Velar P250 Dynamic HSE

Harga: RM739,800
Enjin: 2.0-liter Ingenium turbo 4-silinder
Kotak gear: Automatik 8-kelajuan
Kuasa: 250PS
Tork: 365Nm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved