fbpx

Proton Exora tak lapuk dek zaman

Proton Exora Norhisham 01

Diperkenalkan buat pertama kali pada 2009, Proton Exora merupakan antara model yang penting buat pengeluar kereta nasional itu memandangkan ia merupakan kenderaan pelbagai guna (MPV) yang pertama dari mereka.

Bukan itu sahaja, kehadirannya ke pasaran tempatan pada masa itu boleh dikatakan ibarat sinar baru kepada mereka yang ingin mendapatkan sebuah kenderaan yang bukan sahaja bergaya tetapi juga versatil dan mampu milik.

Malah, dengan formula yang mudah dan straightforward ini, Exora terus menjadi model terlaris dalam pasaran MPV segmen C hingga ke hari ini dengan jualan kira-kira 400 unit sebulan.

Walau bagaimanapun, selepas hampir 15 tahun berada dalam pasaran, Proton dikhabarkan akan menghentikan pengeluaran Exora pada Disember tahun ini.

Tidak pasti sama ada ia akan digantikan dengan Geely Jiaji versi rebadge atau tidak namun apa yang pasti, ketiadaan Exora dalam barisan Proton pasti akan dirasai oleh pemilik atau mereka yang pernah memiliki model ini.

Bagaimana Exora masih boleh dijual walaupun sudah lama berada dalam pasaran?

Menjual sesuatu model untuk satu jangka masa yang lama bukanlah satu amalan yang asing buat Proton. Bagaimanapun, dalam kes Exora, ia tetap berjaya mengekalkan prestasi jualan yang baik walaupun diasak oleh SUV dan crossover yang semakin lama semakin popular.

Bagi penulis, Exora berjaya bertahan sehingga kini kerana beberapa faktor termasuk harga, praktikaliti dan prestasi.

Dengan harga sekitar RM70,000, Exora muncul sebagai antara MPV paling mampu milik di pasaran ketika itu dan ini telah menarik perhatian pembeli yang berkeluarga. Lebih menarik lagi, harga Exora kekal pada paras itu walaupun mendapat facelift dan kemaskini yang komprehensif.

Tidak syak lagi, praktikaliti adalah kelebihan utama yang dimiliki oleh Exora. Ruang kabinnya yang cukup luas, kerusi yang empuk serta corong pendingin hawa pada setiap barisan menjadikan ia sebuah kereta yang cukup selesa untuk seisi keluarga, sama ada untuk urusan harian atau pun untuk ke destinasi percutian.

Bukan itu sahaja, kerusi barisan kedua dan ketiga yang boleh dilipat bermakna Exora boleh mengangkut barangan pelbagai bentuk dan saiz, sekali gus sesuai untuk digunakan untuk tujuan perniagaan atau komersial.

Baru-baru ini, penulis sempat menemubual Encik Norhisham yang merupakan seorang pemilik Proton Exora B-Line keluaran tahun 2011.

Menceritakan pengalamannya, Encik Norhisham yang merupakan seorang penjawat awam berkata, beliau membeli Exora kerana harganya yang berpatutan dan saiznya yang cukup besar untuk keluarganya.

Pada awalnya, kereta itu digunakan sebagai kenderaan harian namun setelah anak-anaknya membesar, Encik Norhisham mengambil keputusan untuk menggunakannya untuk menjual pelbagai jenis barangan di acara-acara car boot sale.

Bukan itu sahaja, Exora miliknya itu juga kadang-kala digunakan sebagai shuttle untuk membawa pelanggan syarikat agensi pelancongan yang dijalankannya. Ini membuktikan bahawa Exora cukup versatil dan serba boleh.

Dari segi prestasi pula, Encik Norhisham berkata enjin 1.6-liter CamPro CPS empat silinder itu tidak pernah memberikan sebarang masalah besar sepanjang tempoh pemilikan serta cukup mudah untuk diselenggara.

Walaupun tidak dilengkapi dengan pengecas turbo seperti CFE, enjin itu ternyata cukup kuat dan lasak serta mampu memenuhi keperluannya sebagai seorang yang berkeluarga serta pemilik perniagaan kecil.

Malah, Encik Norhisham berkata enjin itu juga cukup menjimatkan dengan jarak melebihi 500 km boleh dicapai dengan satu tangki penuh.

Tidak cukup dengan itu, beliau turut melakukan beberapa modifikasi kosmetik bagi menyerlahkan lagi penampilan MPV miliknya itu.

Antara modifikasi yang dilakukan termasuk penggunaan kit badan, rim berukuran 20 inci, set gegelung rendah dan bumbung panoramik. Semua ini, menurut Encik Norhisham, melibatkan kos kira-kira RM20,000.

Hasil kreativitinya, beliau pernah memenangi beberapa anugerah bukan sahaja di acara-acara dalam negara tetapi juga di luar negara termasuk Thailand.

Mendengar cerita dari mulut Encik Norhisham sendiri, penulis boleh simpulkan bahawa Proton Exora, walaupun tidak sempurna, tetap mempunyai kelebihannya yang tersendiri yang membuatkan para pemilik seperti Encik Norhisham setia hingga ke hari ini.

Dengan praktikaliti dan ketahanan yang ditawarkan, serta harga yang kompetitif, tidak hairanlah Exora masih mendapat tempat dalam pasaran kereta yang semakin lama semakin mencabar.

Lihatkan Ulasan (1)
  • Can I simply say what a relief to seek out someone who really is aware of what theyre speaking about on the internet. You definitely know how to convey an issue to light and make it important. Extra individuals must learn this and understand this facet of the story. I cant consider youre not more widespread since you undoubtedly have the gift.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved