fbpx

Toyota Camry facelift 2022: Macam sama, tapi berbeza sangat! – Ulasan awal

toyota camry 2022 drive 087

TOYOTA Camry, apa perkara pertama yang anda terfikir bila terdengar nama ini; Pak lebai? Guru besar? Pakcik pencen? Senior manager?

Ya, walau apa pun, nama Camry cukup sinonim dengan golongan lebih berusia dan sudah settle down, mahu semuanya lebih relaks dan tenteram.

Toyota Camry 2022 terkini juga bukanlah untuk golongan terlalu muda, tapi gayanya seperti untuk mereka yang masih mahu sesuatu yang mengujakan, laju, dan menonjol.

Kami sempat memandu Toyota Camry facelift 2022 dalam satu sesi pemanduan singkat, dan apa yang boleh penulis katakan, sedan segmen-D Toyota kali ini terasa cukup berbeza.

Apa yang baharu? Nampak sama sahaja…

Nampak sama sahaja dengan Camry 2019, bukan? Tidak seperti facelift biasa yang hanya memberikan pembaharuan dari segi rupa atau kosmetik, Camry 2022 ini hanya sedikit di bahagian itu, tetapi lebih kepada bahagian mekanikal.

Untuk bahagian rupa, sangat sedikit. Pembaharuan terhad kepada bampar depan yang direka semula, rim rekaan baharu, dan lampu belakang yang diubah sedikit. Itu sahaja.

Kini untuk pembaharuan lebih besar, ialah enjin dan kotak gear baharu. Enjinnya masih menggunakan sesaran atau kapasiti 2.5-liter, tetapi ia kini merupakan unit Dynamic Force yang menggantikan enjin 2AR-FE sebelumnya.

Enjin baharu ini mendapat sistem suntikan terus bahan api, VVT-iE (electric variable valve timing), kepala silinder baharu, nisbah mampatan 13:1, dan kecekapan suhu lebih baik sebanyak 40 peratus. Hasilnya, output kini setinggi 209hp dan 253Nm berbanding 184hp/235Nm pada sebelumnya.

Enjin ini digandingkan dengan kotak gear yang juga baharu, iaitu Direct Shift dengan 8-kelajuan menggantikan automatik 6-kelajuan. Walaupun kotak gear baharu ini mempunyai lebih nisbah gear, ianya – menurut Toyota – lebih kompak dari sebelum ini.

Kemudian ada lagi, di dalam kabin di belakang, konsol tengah tempat duduk kini menampilkan beberapa gajet dan ‘permainan’.

Terdapat panel sesentuh dimana anda boleh mengawal pendingin hawa, sudut sandaran tempat duduk sebanyak lapan-darjah, dan menaik atau menurunkan tirai di cermin belakang. Anda juga boleh menjadi bos dengan mengawal sistem infotainmen di depan melalui konsol ini.

Di depan pula, papan pemuka masih lagi terdapat jalur panjang berbentuk Y yang mendominasi rekaannya, tetapi terdapat perubahan susunan skrin infotainmen. Skrin ini lebih besar, dan kini di atas corong pendingin hawa. Oh ya, sistem infotainmen juga kini menyokong sambungan Apple Carplay dan Android Auto.

Akhir sekali, pembaharuan di bahagian keselamatan. Camry facelift 2022 ini mendapat TSS (Toyota Safety Sense) versi 2.5 dan dua penambahbaikan utama adalah pada Pre-Collision System dan Dynamic Radar Cruise Control.

Pre-Collision System padanya bukan sahaja mengesan kenderaan, pejalan kaki dan penunggang basikal, tetapi juga mampu mengesan siang dan malam. Dynamic Radar Cruise Control pula kini mampu beroperasi pada semua kelajuan, termasuklah pada kelajuan ‘merangkak’ seperti dalam kesesakan jalan raya.

Gaya pemanduan semakin ‘muda’

Pemanduan Toyota Camry generasi sekarang sebenarnya sudah cukup mantap, sebab utamanya kerana penggunaan platform TNGA (Toyota New Global Architecture) yang memberikan casis cukup tegap serta respon yang baik.

Cuma ‘kesedapan’ ini sedikit terbantut dek powertrain, dimana kotak gear terasa seakan tidak padan dengan enjinnya.

Kotak gear automatik 6-kelajuan itu sedikit gelabah. Sebagai contoh, kita tambahkan sedikit input pendikit minyak semasa menaiki bukit, kotak gear ini tergesa-gesa downshift terlalu banyak, sampaikan bunyi enjin tiba-tiba menerpa ke dalam kabin.

Ia membuatkan suasana kabin kurang selesa.

Perkara ini diselesaikan dengan penggunaan enjin Dynamic Force dan kotak gear baharu Direct Shift. Enjin dan kotak gear ini seolah-olah direka untuk satu sama lain.

Dengan kotak gear Direct Shift, pecutan juga terasa lebih “direct”. Haa nampak di situ? Kotak gear baharu ini memberikan rasa pecutan lebih telus dan responsif, dan seperti kurang pembaziran kuasa.

Ditambah pula dengan casis yang sedia mantap, pemanduan Toyota Camry facelift 2022 ini secara keseluruhan lebih memuaskan.

Kami teruja untuk uji sedan ini dengan lebih lanjut di masa akan datang untuk meneroka lagi kebolehan Camry ini. Sementara itu, jemput tonton video ringkas kami di bawah:

Spesifikasi Toyota Camry 2.5V

Harga: RM199,109.50
Enjin: 2.5-liter 4-silinder Dynamic Force
Kotak gear: Automatik 8-kelajuan
Kuasa: 206hp @ 6,600rpm
Tork: 253Nm @ 5,000rpm

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved