fbpx

Toyota Camry facelift 2022 kini dengan enjin 2.5 Dynamic Force, kotak gear baharu, RM199k

toyota camry 2022 drive 076

TOYOTA agak aktif awal tahun ini, baru sahaja melancarkan Corolla Cross Hybrid bulan lepas, kini mereka merasmikan pula kehadiran Camry facelift. Sedan segmen-D ini kini menerima pembaharuan luar dan dalam.

Sebenarnya di bahagian luar tidak banyak yang berubah, ia mendapat gril depan yang direka semula, rim 18-inci baharu, dan lampu LED belakang yang diubah sedikit.

Perubahan terbesar adalah pada enjin dan kotak gearnya. Toyota Camry facelift 2022 ini dikuasakan oleh enjin 2.5-liter Dynamic Force baharu yang masih naturally-aspirated, tetapi kini merupakan suntikan terus bahan api.

Ia juga mempunyai kecekapan haba sebanyak 40 peratus serta menampilkan kepala silinder yang direka semula. Output kini adalah 209hp pada 6,600rpm dan 253Nm pada 5,000rpm (25hp dan 18Nm lebih dari sebelum ini).

Enjin ini digandingkan dengan kotak gear yang juga baharu, iaitu automatik Direct Shift 8-kelajuan. Walaupun mempunyai lebih nisbah gear, ianya mempunyai saiz lebih kompak berbanding unit 6-kelajuan sebelumnya.

Masuk ke dalam pula, anda akan lihat bahawa unit infotainmen kini diletakkan di atas corong pendingin hawa, dan paling penting, kini menyokong sambungan Apple CarPlay dan Android Auto.

Dan di belakang, terdapat satu ciri yang pasti memberi kelebihan buat Camry berbanding pesaing-pesaingnya. Ciri ini ialah panel kawalan elektronik di perehat tangan belakang yang mampu mengawal fungsi-fungsi seperti penyandar, sistem pendingin hawa, tirai cermin belakang, serta sistem audio.

Ciri lain pada Camry facelift termasuklah keyless entry, lampu automatik, tempat duduk depan dengan pelarasan berkuasa, pengecaj tanpa-wayar, kamera 360-darjah, sistem audio JBL, dan sistem telematik.

Bahagian keselamatan Camry juga dipertingkat, kini menampilkan Toyota Safety Sense 2.5. Beberapa ciri seperti Autonomous Emergency Braking kini mampu mengesan pejalan kaki dan penunggang basikal dalam keadaan siang dan malam.

Adaptive Cruise Control pula kini mampu memperlahankan kenderaan untuk mengambil selekoh dan memecut secara automatik untuk memotong apabila signal dihidupkan.

Berapakah harga untuk Camry facelift 2022 ini? Ia ditawarkan pada harga RM199,110 atas jalan tanpa insurans, kira-kira RM10,000 lebih dari model sebelum ini. Adakah peningkatan harga ini berbaloi dengan penambahan spesifikasinya?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved