fbpx

Hyundai lancar kempen recall terbesar di Korea Selatan, libatkan 170 ribu EV

2025-hyundai-ioniq-5-korea-spec_100920547

Hyundai Motor Group baru-baru ini melancarkan kempen panggil semula besar-besaran melibatkan beberapa model kenderaan elektrik dari tiga jenama naungannya, berpunca daripada unit kawalan pengecasan bersepadu (ICCU).

Menurut laporan Business Korea, unit ICCU yang bermasalah itu akan mengakibatkan kenderaan hilang kuasa semasa pemanduan.

Kesemua EV yang terjejas merupakan model yang dibina berdasarkan platform E-GMP, termasuklah Hyundai Ioniq 5, Ioniq 6, Genesis GV60 EV, GV70 EV dan G80 EV, serta Kia EV6.

Difahamkan, kempen panggil semula itu terhad untuk 169,932 EV yang dijual di pasaran Korea Selatan.

 

Ia juga dikatakan merupakan kempen panggil semula terbesar melibatkan platform elektrik E-GMP sejak ia dilancarkan pada tahun 2021.

Sementara itu, agensi National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) pada Jun 2023 telah membuka siasatan berasingan berhubung masalah yang sama melibatkan komponen ICCU EV Hyundai.

Laporan awal mencadangkan masalah lebihan arus boleh berlaku pada bahagian tersebut, merosakkan transistor dan menghalang bateri 12V daripada dicas.

 

 

Berdasarkan 30 aduan yang diterima, para pemilik di Amerika Syarikat mendakwa mereka mendengar satu bunyi ‘pop’ yang sangat kuat, diikuti dengan paparan mesej amaran pada papan pemuka.

Tatkala sesetengah pemilik hanya mengalami masalah pengurangan kuasa, ada pemilik yang mendakwa EV mereka hilang kuasa secara keseluruhan.

Sekiranya kempen panggil semula ini diperluaskan ke pasaran lain, angka kenderaan yang perlu dipanggil semula dijangka akan mencecah sehingga 500,000 unit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved