fbpx

Permintaan EV makin perlahan di AS, pengeluar mula tambah penawaran hibrid

toyota corolla cross hybrid pandu uji 40

JUALAN kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) di Amerika Syarikat (AS) kian perlahan manakala permintaan hibrid meningkat, kini pengeluar dan pembekal akan meningkatkan pengeluaran kenderaan hibrid.

Jualan hibrid di AS meningkat lima kali lebih pantas berbanding EV pada Februari, kata Morgan Stanley. Versi plug-in hybrid (PHEV) untuk Jeep Wrangler SUV mewakili separuh jualan Wrangler di AS pada separuh kedua 2023, meningkat dari 37 peratus pada enam bulan sebelumnya.

Ford juga mencatatkan trend sama, dimana jualan hibrid meningkat hampir 37 peratus untuk dua bulan pertama tahun ini – dibantu oleh permintaan terhadap trak Maverick yang bermula pada USD25,315.

Maverick hibrid mewakili separuh dari keseluruhan jualan model itu, malah pengedar berkata mereka boleh menjual lebih jika Ford mampu mengeluarkan lebih banyak model itu.

Peralihan ke arah hibrid ini berlawanan dengan polisi pro-EV yang dibawa oleh pentadbiran Biden serta kumpulan-kumpulan alam sekitar yang mahu pengeluar menghentikan jualan kenderaan ICE (enjin pembakaran dalaman).

White House pula dijangkan mengeluarkan standard pelepasan CO2 baharu pada bulan ini bagi memaksa pengeluar menawarkan kenderaan EV sehingga 60 peratus menjelang 2030.

Menurut para penganalisis, kebanyakan pengeluar legasi (lama) mencatatkan kerugian dengan EV, menjadikan hibrid suatu penyelesaian lebih menguntungkan dalam misi mengurangkan pelepasan karbon.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved