fbpx

Geely Galaxy E8 dilancar di China – pek bateri 800 volt, jarak pemanduan sehingga 665km

geely galaxy e8 09

GEELY baru melancarkan Galax E8 di China, ianya merupakan model ketiga dalam siri Galaxy. Sedan EV ini dibina pada pelantar Sustainable Experience Architecture (SEA) Geely dengan bentuk badan yang sleek dan sporti.

Sudah tentu bentuk ini bukan astetik semata-mata, sebaliknya Galaxy E8 dilaporkan mempunyai pekali seretan (drag coefficient) hanya 0.199, lebih rendah dari Mercedes EQS (0.202) dan Nio ET7 (0.208).

Seperti biasa, tiada gril di depan tetapi Geely Galaxy E8 mendapat sepasang lampu dan DRL yang tajam. Bahagian sisi juga tiada sebarang objek terkeluar yang akan mengganggu aliran udara, malah pembuka pintu juga adalah jenis retractable.

Bahagian kabin lebih menyerlah. Terdapat skrin besar bersaiz 45-inci dengan resolusi 8K yang ditarik memanjang selebar papan pemuka. Syarikat China memang gemar skrin-skrin besar ini tuan-tuan.

Galaxy E8 juga dilengkapi dengan stereng flat-bottomed dan flat-top, bermakna ia tidak bulat. Konsol tengah pula ringkas sahaja dengan enam butang, satu tombol rotari bulat, pad pengecas tanpa-wayar, dan ruang simpanan. Ciri lain termasukla lampu ambien dan bumbung panoramik.

Untuk bahagian mekanikal pula, Geely Galaxy E8 boleh didapati dengan beberapa konfigurasi. Yang pertama ialah versi 400 volt dengan bateri lithium phosphate (LFP) 62kWh, motor gandar belakang272hp, dan jarak pemanduan 550km.

Satu lagi versi dengan motor 272hp tetapi dibekalkan dengan pek bateri lebih besar iaitu 76kWh, menambah jarak pemanduan kepada 665km.

Varian tertinggi mempunyai bateri 800 volt, motor depan 224hp, motor belakang 421hp, dan pek bateri 76kWh. Varian ini mampu dipandu sejauh 665km sekali cas.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved