fbpx

Kastam rampas tiga unit Yamaha RX-Z seludup di Kelantan

yamaha-rxz-seludup-kelantan-1

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Kelantan telah merampas tiga motosikal jenis Yamaha RX-Z terpakai yang telah diseludup dari negara jiran. 

JKDM Kelantan turut merampas enam kenderaan klon bersama dua motosikal berkuasa tinggi jenis Honda CB400 dan Yamaha TDC. 

Menurut Pengarah JKDM Kelantan, Wan Jamal Abudl Salam Wan Long, jumlah rampasan (termasuk cukai) dianggarkan berjumlah hampir RM600,000. 

“Antara kenderaan yang dirampas ialah Nissan Teana, BMW Z4 2.5I, Nissan Serena, Honda Jaz Fit, Toyota Vellfire, Honda Odyssey.

“Turut dirampas adalah motosikal Honda CB400, Yamaha TDC selain daripada RX-Z,” ujarnya. 

Wan Jamal turut mendedahkan modus operandi yang diguna pakai adalah membawa masuk kenderaan berkenaan secara persendirian atau menerusi sindiket yang bertapak di sempadan. 

“Bagi tiga RX-Z terpakai pula, ia diseludup melalui pangkalan haram di Sungai Golok menggunakan sampan dan dijual kepada pembeli tempatan dengan harga sekitar RM7,000 hingga RM8,000 seunit,” tambahnya. 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved