fbpx

Tesla Cybertruck dipanggil semula kerana kemungkinan pedal minyak tersangkut

Tesla Cybertruck preview 04

TESLA sedang menjalankan recall (panggilan semula) untuk trak pikap elektrik (EV) Cybertruck mereka. Ini kerana pad plastik di atas pedal minyaknya boleh tertanggal dan tersangkut pada trim semasa pedal ditekan, memberikan risiko perlanggaran.

Recall itu dibuat oleh NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) hari ini selepas laporan-laporan media sosial menunjukkan pad pada pedal trak pikap EV itu longgar.

Tetapi pemilik-pemilik Cybertruck mendakwa menekan brek semasa pedal minyak itu ditekan akan mematikan input pedal minyak.

Pegawai NHTSA berkata dalam satu laporan bahawa “menekan pedal brek akan mematikan tork pacuan, termasuk jika menekan kedua-dua pedal, dan jika pedal brek terus ditekan ia akan menghentikan kenderaan sama cepat seperti pedal minyak tidak ditekan.”

Keseluruhan unit Cybertruck terlibat dalam recall ini, iaitu 3,878 unit yang dikeluarkan dari 13 november hingga 4 April. Selepas laporan media sosial itu tular, Tesla dikatakan telah menghentikan pengeluaran Cybertruck.

Punca kepada masalah ini ialah sabun. Ya, sabun!

Ia digunakan untuk memudahkan pad itu melekat pada pedal minyak semasa proses pemasangan. Dan ini didapati sebagai “perubahan tidak diluluskan” dalam proses pemasangan itu.

Disebabkan sabun ini, pad itu tidak melekat dengan begitu baik pada pedal, menyebabkannya mudah tertanggal.

Untuk menyelesaikan isu ini, Tesla akan menggantikan atau membaiki pedal minyak itu tanpa sebarang kos.

Trak yang dikeluarkan selepas 17 April telah diberikan komponen baharu dengan nombor siri baharu. Cybertruck yang belum diserahkan kepada pelanggan akan dibaiki dulu pedalnya ini terlebih dahulu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved