fbpx

Shelby Super Snake 2024 lebih berbisa dengan enjin V8 supercharged

Shelby Super Snake S650 01

SHELBY American, nama yang cukup sinonim dengan Ford Mustang, telah memperkenalkan rekaan pertama mereka yang berasaskan model generasi S650 iaitu Shelby Super Snake.

Jentera ini didatangkan dengan enjin 5.0-liter V8 Coyote yang diambil daripada Mustang, dengan dua versi untuk dipilih iaitu naturally aspirated atau supercharged.

Dalam versi NA, enjin tersebut menghasilkan kuasa yang sama seperti Mustang GT iaitu 480 hp. Versi yang satu lagi dilengkapi dengan supercharger Whipple berkapasiti 3.0-liter bagi mendapatkan 830 hp.

Jumlah tork tidak dinyatakan namun kedua-dua enjin boleh didapati dengan transmisi automatik atau manual enam kelajuan. Pelanggan yang memilih tiga pedal juga mendapat tuil short shifte dan aci pemacu one-piece.

Apa yang menarik, sama ada anda pilih versi NA atau supercharged, Super Snake mempunyai sistem suspensi baharu untuk belokan lebih tajam, sistem ekzos Borla yang lebih lawas, brek yang lebih besar serta sistem penyejukan yang dinaik taraf.

Dari segi penampilan, Super Snake boleh dibezakan menerusi rim magnesium berukuran 20 inci yang dikatakan 4 kg lebih ringan, serta komponen-komponen seperti bonet aluminium, fender gentian karbon, diffuser, dan spoiler gentian karbon untuk badan fastback.

Di dalam, anda akan menemui beberapa sentuhan eksklusif Shelby termasuk sulaman pada kerusi dan karpet, lampu lopak bertemakan Cobra, plak nombor siri dan tombol gear bola untuk versi manual.

Harga tidak didedahkan namun menurut Shelby American, produksi Super Snake akan bermula pada musim panas tahun ini dengan hanya 250 unit diperuntukkan bagi model tahun 2024.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved