fbpx

MOSTI teroka potensi hidrogen dalam sektor mobiliti

MOSTI teroka hidrogen sektor mobiliti 01

MENTERI Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) Chang Lih Kang berkata kementeriannya sedang meneroka potensi penggunaan teknologi hidrogen khususnya dalam sektor mobiliti.

Chang berkata, MOSTI akan mengadakan perbincangan dengan kementerian dan agensi berkaitan dalam usaha meningkatkan tahap penerimagunaan teknologi hidrogen, seterusnya mewujudkan kumpulan pengguna atau pengguna akhir (end user) di Malaysia.

MOSTI baru-baru ini telah mengadakan satu sesi demonstrasi dan pandu uji di ruang lobi Menara Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI).

Sesi itu turut dihadiri oleh Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, Menteri Sumber Asli dan Kelestarian Alam (NRES), Nik Nazmi Nik Ahmad, dan Menteri MITI, Tengku Zafrul.

Sesi pandu uji Toyota Mirai itu diadakan bagi berkongsi mengenai potensi teknologi hidrogen khususnya dalam sektor mobiliti, selari dengan komitmen negara untuk mencapai pelepasan karbon sifar bersih seawal-awalnya tahun 2050.

Ia juga sejajar dengan objektif yang digariskan dalam Pelan Hala Tuju Ekonomi dan Teknologi Hidrogen (HETR).

Tambah Chang lagi, tahun ini MOSTI dijangka akan membina sebuah Mobile Hydrogen Refuelling Station (MHRS) melalui kerjasama dengan pihak swasta.

“Ini membuktikan kebolehan dan kepakaran yang dimiliki oleh bakat tempatan dalam menerajui ekonomi hidrogen,” katanya dalam kenyataan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved