fbpx

Bermaz Auto dilantik jadi pengedar rasmi XPeng di Malaysia

xpeng models

BERMAZ Auto Berhad baru-baru ini mengumumkan ia telah mendapat hak pengedaran, penjualan alat ganti dan perkhidmatan selepas jualan untuk kenderaan elektrik (EV) pintar jenama XPeng di Malaysia.

Kontrak tersebut diberikan oleh Shenzhen Xiaopeng Motors Supply Chain Management Co., Ltd., China (Shenzhen XPeng) dan Guangzhou Xiaopeng Motors Trading Co., Ltd., China (Guangzhou XPeng).

Shenzhen XPeng dan Guangzhou XPeng mengawasi pengedaran dan jualan EV jenama XPeng, jualan alat ganti dan pemasaran, serta penyediaan perkhidmatan selepas jualan di peringkat global.

Kedua-dua syarikat berkenaan merupakan rakan kongsi kepada Guangzhou Xiaopeng Motors Technology Co., Ltd. (XPeng Motors), pengeluar EV pintar XPeng yang berpangkalan di Guangzhou, Guangdong, China.

XPeng Motors juga mempunyai beberapa cawangan di Mountain View, California, Amerika Syarikat dan Munich, Jerman. Sahamnya didagangkan secara terbuka di Bursa Saham New York dan Bursa Saham Hong Kong.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Bermaz Auto, Datuk Francis Lee berkata pihaknya teruja mendapat hak pengedaran XPeng di Malaysia.

“Kenderaan XPeng adalah antara EV pintar terbaik di China dan juga di seluruh dunia. Ia dilengkapi dengan ciri ciri terkini seperti teknologi pemanduan autonomi, kokpit digital dan berprestasi tinggi.

“Perisian Navigation Guided Pilot XPeng menawarkan keupayaan pemanduan autonomi dan boleh menavigasi di bandar utama di China seperti Beijing dan Shanghai,” kata beliau.

Sebelum ini, XPeng dilaporkan berhasrat untuk melebarkan sayapnya ke pasaran-pasaran pemanduan sebelah kanan (RHD) seperti Hong-Kong, Thailand, Singapura dan Malaysia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved