fbpx

Xpeng bakal masuk pasaran Thailand, Singapura dan Malaysia

Xpeng G6

PENGELUAR kenderaan elektrik (EV) dari China iaitu Xpeng merancang untuk menembusi pasaran pemanduan sebelah kanan (RHD) bermula separuh kedua tahun ini, lapor South China Morning Post.

Pengasas bersama dan CEO Xpeng, He Xiaopeng berkata mereka mensasarkan pasaran Hong Kong dan Asia Tenggara (Thailand, Singapura dan Malaysia) bagi mengukuhkan imejnya sebagai pengeluar EV pintar terkemuka.

“Sejajar dengan strategi go-global 2.0 Xpeng, kami telah menjalin kerjasama dengan lebih banyak pengedar di luar negara, dengan matlamat utama untuk menjadikan kereta elektrik pintar terbaik dalam kelasnya mudah diakses oleh pelanggan di seluruh dunia,” kata He.

Buat masa ini, Xpeng hanya menghasilkan kenderaan pemanduan sebelah kiri dan kebanyakannya dijual di China. Penawaran kereta RHD di luar China membolehkan Xpeng berhadapan dengan potensi penurunan jualan dalam pasaran sendiri akibat perang harga yang menjejaskan keuntungan hampir semua pengeluar EV, dari BYD kepada General Motors.

Selain Hong Kong dan Asia Tenggara, Xpeng juga merancang untuk meneroka pasaran Eropah seperti Jerman dan Perancis.

Presiden Xpeng, Brian Gu memberitahu Post tahun lalu bahawa kereta RHD pertama syarikat itu nanti adalah model SUV G6 versi dikemaskini. Model itu dikatakan akan memasuki pasaran Hong Kong lewat tahun ini.

Di China, harga jualan G6 bermula dari 209,900 yuan (RM136,790) hingga 276,900 yuan (RM180,453).

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved