fbpx

Chery penuhi trend dan keperluan pembeli masa kini

chery omoda e5 launch 02

SEPERTI yang dapat kita perhatikan, penerimaan kenderaan elektrik (EV) dalam kalangan pembeli di Malaysia rata-ratanya masih perlahan.  Antara faktor utama hal ini adalah harga EV yang masih tinggi.

Tetapi dalam setahun kebelakangan ini, pengeluar mula menawarkan model-model dengan harga lebih rendah, kurang dari RM200,000 misalnya.

Ini secara tidak langsung menjadikan segmen EV bawah RM200,000 sesuatu yang hangat dan semakin mendapat perhatian.

Chery sebagai pengeluar yang kini giat mengembangkan operasi di pasaran Malaysia, juga telah memperkenalkan model EV dalam segmen ini. Omoda E5 menjadi model ketiga Chery selepas membawakan Tiggo 8 Pro dan Omoda 5.

Ia diasaskan dari Omoda 5 (versi petrol) dan ditawarkan pada harga RM146,800. Sebagai konteks, Chery Omoda 5 ditawarkan pada harga RM108,800 dan RM118,800 untuk dua varian.

Dari segi rupa, Omoda E5 tidak mendapat gril seperti versi petrol, sebaliknya ruang depannya bertutup. Ia juga didatangkan dengan rim aero untuk lebih kecekapan dari segi aerodinamik.

Output adalah sekitar 201hp (150kW), Omoda E5 mampu memecut ke 100km/j dalam 7.6 saat. Ciri pemanduan Omoda E5 ini menampilkan fungsi Easy Start-Up, Creep Function, Pocket Brake, One Pedal Driving, dan AGS Active Air Intake System.

Omoda E5 dilengkapi dengan bateri lithium iron phosphate jenis blade yang bukan sahaja lebih mesra alam dan cekap, tetapi lebih selamat terhadap impak.

Bateri ini juga mempunyai ketumpatan tenaga lebih tinggi untuk lebih penyimpanan, lantas menawarkan jarak pemanduan lebih jauh.

SUV ini boleh dipandu sehingga 430km (kitaran WLTP) setiap cas. Dengan pengecasan pantas DC, Omoda E5 boleh dicas antara 30 hingga 80 peratus dalam masa 28 minit sahaja.

Antara ciri standard untuk Chery Omoda E5 termasuklah lampu hadapan LED penuh dan DRL, rim aloi 18-inci, tempat duduk balutan kulit, kluster instrumen digital bergabung 24.6-inci dengan sistem Qualcomm 8155, Apple Car Play dan Android Auto, kamera 540, dan juga pengecas tanpa wayar 50W berserta sistem penyejukan.

Chery Omoda E5 juga menyokong fungsi V2L berkapasiti 3.3kW iaitu pengecasan perkakasan luaran seperti ketuhar, gril bakar, periuk nasi, malah skuter elektrik.

Omoda E5 di Malaysia akan dilengkapi dengan sistem ADAS yang merangkumi 18 fungsi, antaranya Blind Spot Monitoring, Autonomous Emergency Braking, dan Rear Cross Traffic Alert.

Selain kenderaan bermotor, sistem ADAS pada Omoda E5 hadir bersama Driving Monitoring System, menjadikan SUV EV ini mempunyai sistem pemanduan kendiri tahap 2.5.

Chery Malaysia mengumumkan pakej menarik dengan Omoda E5, seperti berikut:

  • RM146,800
  • Jaminan 7 tahun
  • Jaminan bateri 8 tahun
  • Penggantian bateri percuma bila Battery Health menurun kepada 70 peratus

Jika anda berminat dengan SUV elektrik dengan pakej menarik ini, boleh daftarkan minat anda di sini.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved